Ik lees heel veel over dioxine in eieren en vlees, maar wat doet dioxine nou eigenlijk met je als het in je lichaam komt? waarom is het zo slecht?

Ik heb de wikipedia pagina al gelezen maar daar staat alleen in dat je ziek word, maar hoe ziek dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij de mens kan het huiduitslag veroorzaken (chlooracne) en neurologische aandoeningen, zich uitend in lusteloosheid of depressie. Vermagering is ook een kenmerk. Met name de schildklier en de lever kunnen aangetast worden. Dioxine beïnvloedt ook het erfelijk materiaal, hetgeen o.a. tot kanker en tot verminderde vruchtbaarheid kan leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij consumptie van dioxines hopen deze stoffen zich op in het lichaamsvet en worden dan bijna niet meer afgebroken. Hoogstwaarschijnlijk kan dioxine geboorteafwijkingen veroorzaken, kanker bevorderen en de hormoonstofwisseling beïnvloeden. De stof hoopt zich op in vet, zoals melk- en lichaamsvet. We krijgen dioxine voornamelijk binnen via ons voedsel door het eten van vlees, zuivel, kip en vis. Een klein gedeelte van de dioxine is afkomstig uit andere bronnen, bijvoorbeeld door roken of door het verkeer. Het verhaal is daarmee echter niet compleet. Dioxines blijken ook tegen kanker te kunnen beschermen. Ze bevorderen kanker als ze na een andere kankerverwekkende stof het lichaam binnenkomen, maar ze beschermen als we ze vóór een andere kankerverwekkende stof binnenkrijgen. Een dergelijk effect wordt ook gevonden bij andere, aan dioxines verwante stoffen, bijvoorbeeld bij indoolcarbinol in kool en spruitjes, en bij de polycyclische aromaten die ontstaan bij het bakken van vlees.

Lees voor meer info de volgende site: