Kan spaghetti klaargemaakt worden zonder het water te laten koken?

Ik vroeg mij af of het noodzakelijk is dat het water, waarin je je pasta klaarmaakt kookt om de pasta gaar te krijgen.
Ergens vond ik terug dat de pasta een hoge temperatuur nodig heeft om te binden, maar hierbij bleef ik wel op men honger zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (3)

Spaghetti kan je niet klaarmaken in niet kokend water, of je moet een heerlijk papperig sliertje willen. Nee, voor de echte goede spaghetti is het van belang dat het water kookt, natuurlijk zal het in koud water niets doen behalve minder stijfjes worden, maar in water van 80 graden zal je er misschien nog iets van kunnen maken, maar het word wel papperig. Maar als je kan kiezen, zou ik gaan voor het kokende water, dat geeft het beste resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALs het water warm genoeg blijft, kan dat prima. Tenminste, met macaroni wel. Of heb je het over verse pasta, dan weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Producten worden gekookt om ze zachter en beter verteerbaar te maken. Pasta is hard, en rauw onverteerbaar. Het is gemaakt van Triticum durum, een stevige tarwesoort met veel gluten. Gluten zijn opgebouwd uit een aantal eiwitten (vooral glutenine en gliadine) en zij vormen na het koken een geraamte rond de zetmelen. Dit geraamte bepaalt de stevigheid van de deegwaren en tegelijk de voedingswaarde, omdat ze verhinderen dat de zetmelen en eiwitten oplossen in het kookwater.
Je moet het koken in ruim water (1 liter per 100 gram) omdat de pasta tijdens het koken uitzet en daarom ruimte nodig heeft. Voeg wat zout en/of kruiden aan het water toe. De deegwaren in het kokende water brengen en eventjes losroeren. Op een zacht vuurtje laten koken tot net 1 min. voor het einde van de kooktijd. Proeven of ze ‘al dente’ genoeg zijn naar jouw smaak. Dan kan je het afgieten.
Amadea