mijn dochter van 16 vraagt zich af hoe ze dicipline kan krijgen ?

Ze merkt dat sommige van haar vriendinnen zeer veel aandacht en tijd aan school besteden, en zich dagelijks weten te motiveren.
Zij brengt dit niet makkelijk op

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Ik denk dat jij dat haar beter kan aanleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werk met een ingestelde tijd, zeg haar dat ze bijvoorbeeld het huiswerk voor wiskunde binnen een ingestelde tijd moet afhebben, voordat ze iets anders mag doen. Zij vind waarschijnlijk die klok vervelend en werkt gauw door, op een gegeven ogenblik is die klok niet meer nodig en gaat het vanzelf.
Of laat haar op een sport gaan waarbij je dicipline leert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen kan het. Sommige zijn doeners en dan kan je zitten tot je een ons weegt en er gebeurt niets. Ik had het zelf ook toen ik op school zat. Ik raffelde dingen af omdat het niet interesant wasvoor me. Leren in de praktijk heb je meer aan. Accepteren dat je het niet kan scheelt al een hoop. Hierdoor neemt de druk af en uiteindelijk doe je stiekem toch beter je best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap, van die vriendinnen! En goed van je dochter dat zij dat opmerkt. Daarom vraagt ze zich af waarom zij daar veel meer moeite mee heeft.

Er zijn diverse dingen die hier meespelen. Allereerst de aard van je dochter. Kan ze zich lang concentreren? Kan ze de lesstof bijbenen? Heeft ze het naar haar zin op school?

Verder: hoe is de studieplek thuis?Overzichtelijk, rustig? Of in de kamer met alles dat afleidt?
Als ze thuiskomt uit school, neemt ze dan eerst pauze of gaat ze direct aan de slag? Het beste is even pauze voor een kop thee, wat bijkletsen en dan gelijk huiswerk maken. Een rijdend treintje gaat soepeler dan een trein die langer heeft stilgestaan...
Als je je huiswerk uitstelt, komt er meer druk op te staan. En zie je er er tegenop. Wel elk uur even vijf minuten pauze. In blokken werken is effectiever dan achter elkaar.

In het weekend, als er wat meer tijd is dan op een schooldag, alvast vooruitwerken. Maakwerk kan af, leerwerk alvast een paar keer doornemen. Boeken lezen? Paar weken van te voren alvast beginnen.

En verder: als ouders belangstelling tonen. Vragen of het lukt. Compliment geven voor een mooi cijfer. Eventueel overhoren. Betrokkenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het feit dat zij ZELF hiermee komt al de helft van het antwoord. Ze is dus in principe wel gemotiveerd.

Ze is pas 16, je kunt haar helpen de dingen beter te plannen. Maar hierbij zou ik zeggen, kleine stapjes tegelijk, niet in één keer het hele patroon omgooien dan is het niet vol te houden. Eén dingetje verbeteren (bijv een studie halfuurtje instellen, 3x per week) en een tijdje doen en pas daarna nog iets anders.

TROUWENS.... hoe zeker weet ze dat die andere ECHT veel meer discipline hebben? Een enkele misschien wel maar er deskundig over praten zegt nog niet dat je het ook systematisch toepast
13 jaar geleden
Ik denk dat je haar in een gesprek duidelijk moet maken dat zij géén kind meer is..maar een jonge vrouw.

Wijs haar erop dat ze, o.a. op school, met haar toekomst bezig is..en hoe belangrijk dat voor haar is.

Niet alle jonge mensen beseffen dat het o.a. van je schoolresultaten kan afhangen met wie je later gaat trouwen.

Ik leg dit maar even uit om vragen vragen ter zake te voorkomen.

Stel, je gooit overal met je pet naar..je haalt lage cijfers en doet bovendien veel te lang over je school.

Je vervolgopleiding zal er dan heel anders uitzien dan wanneer je met vlag en wimpel voor alles slaagt omdat je heel hard gestudeerd heb en later wellicht universitair onderwijs kunt gaat krijgen.

In deze twee verschillende gevallen ontmoet je nadien ook een totaal andere mensen.

De kans dat je je partner vindt is juist tijdens je vervolgopleiding behoorlijk groot en dus is de kans dat je die haalt uit de kring waarin zelf zit, ook heel groot.

Of je je partner uit de ene, dan wel de andere kring krijgt..kàn heel veel schelen.

Voor de goede orde vermeld ik nog even, dat ik op géén enkele groep mensen neerkijk..het gaat mij erom dat meisje de ogen te openen voor de mogelijke consequenties als ze een gebrek aan zelfdiscipline heeft..en houdt..

Het antwoord op je vraag is dus..maak haar duidelijk dat ze om wat meer zelfdiscipline te krijgen ze zich bewust met haar toekomst bezig dient te houden.

Dat zal haar zeker motiveren op school met meer inzet te gaan werken.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer haar regels op te leggen, maar met een laag kaliber beginnen. Stel een serie straffen op indien ze een overtreding begaat. Bijvoorbeeld: om x uur 's ochtends opstaan. Als ze tussen 0-10 minuten te laat is, een bepaalde luxehandeling overslaan. Zo kun je extra douches, uitgaanstijd, computertijd en gsmtijd verminderen om haar te stimuleren zichzelf iets Spartaanser op te voeden. Als ze erin slaagt voor een (vrij) lange tijd zich aan die regels te houden, verzwaar het niveau. Verlaag hetgene dat ze krijgt, tot er zekerheid is dat ze er met beheerste (en beheersing is een keyword) mate over zal beschikken.

Misschien een beloning als ze een bepaalde grens heeft bereikt? Maar het gevaar bestaat erin dat ze, als ze stopt, zal terugvallen. Het begin kan aangeleerd worden, maar je moet uiteindelijk zelfstandig verderwerken.

Hou het trainen wel vol tot nadat er resultaten mee verkregen zijn. In het geval van school, wacht tenminste tot na de examens alvorens te stoppen.

Ik hoop dat dit helpt. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga niet akkoord met hierboven. Iedereen kan dit. Het is een evenwicht zoeken tussen je hart, je verstand en nog meer het uitschakelen ervan soms. De vraag lijkt mij tweeledig te zijn:

1. Ze is 16 en daarvoor heeft ze het blijkbaar niet echt geleerd. Ik vermoed dat ze een zeer liefdevolle opvoeding heeft gekregen en geen Spartaanse, waarin zelfdiscipline vanzelfsprekend is op 16-jarige leeftijd. Mijn zoon van 18 zal straks ook antwoorden en is misschien beter geplaatst (hoewel...)

2. Hoe pakt ze het nu best aan om dit wel te bekomen.

Ik kan een paar tips geven, maar mail me gerust om haar te laten begeleiden via mail. Een van de eerste zaken is onderscheid leren maken tussen volwassen gedrag en de kinderlijke emoties die ze van nature vertoont. Ik verwijs naar een goede tekst in de bron hieronder over 'Objectieve zelfobservatie', die voor alle volwassenen interessant is, want de meeste volwassenen hebben tegenwoordig zelf geen zelfdiscipline meer. Daarbij moet ze goed kijken naar haar tijdsbesteding en daarbij ook collega's opzoeken om samen te studeren, samen te gaan sporten, en minder alleen dingen te doen. Daarbij natuurlijk mensen kiezen die al wat discipline hebben. Meegaan met hen tot ze zelf het ritme heeft en vooral: de liefde snapt die je krijgt uit 'hard werken' (dat is discipline). Ook liefde geven en geen liefde verwachten, de ouderwetse christelijke boodschap, helpt om dingen gewoon te doen i.p.v. zichzelf te beklagen en zich te vervelen.

3. Te veel masturberen wijst ook op zo'n vrije tijdsprobleem zijn (zowel voor jongeren als ouderen). Vroeg opstaan om te gaan lopen met iemand, of meteen als dochter eens heel het huishouden overnemen van je ouders en ze zal daar gigantische feedback voor terugkrijgen (als het normale ouders zijn) en zo stimuleer je ook je omgeving om het zelfde te doen. Loop vervolgens opzettelijk met een glimlach rond.

Ik kan misschien deze wijze Vlaamse spreuk meegeven en vertalen ook:

"Je moe niet doen wadaje gèren doe-et, mo je moe gèren doe wadaje doet!"

Je moet niet de dingen doen die je graag wilt doen, maar je moet gewoon alles graag doen wat je moet doen. Jezelf daarvan overtuigen.

Dus discipline heeft niets te maken met intelligentie, integendeel zelfs. Maar met handelen. Zodra je begint te denken of aan huiswerk denkt, doe je het EERST.

Succes! Je kunt mij mailen op info@logocom.be, maar het woord 'verveling' dat ken ik eigenlijk niet...