Wat zorgt er voor dat je muis klikt?

Het geluid he:) (Lijkt mij iets van wetenschap, dus...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat hij iets aanwijst, en het dan opent? Of gwn het geluidje dat hij maakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na nog een keer gelezen te hebben, bedoel ik het geluidje, zalig kerstfeest

Het beste antwoord

Onder de knop van de muis zit een stukje plastiek, meestal in de vorm van een staafje dat op zijn beurt op een elektro-mechanische schakelaar drukt.

Dit is een micro schakelaar die op de inwendige printplaat van de muis zit gesoldeerd. De schakelaar bestaat uit een kontakt met daarboven een (soms verkoperd of vertint) staalplaatje dat een beetje bol staat zodat er geen contakt wordt gemaakt en het plaatje na het schakelen het kontakt ook gelijk weer verbreekt als de muisknop los wordt gelaten. Dit mechanische stukje in de schakelaar veroorzaakt het bekende klikje. Het zijn twee klikjes, bij het indrukken en het terugspringen van het plaatje. Boven op dit plaatje zit weer een klein plastiek knopje dat uit de behuizing van de schakelaar steekt en dus wordt bediend door de muisknop.

Feitelijk is het de vervorming van dat plaatje wat je hoort net als die "kikkers"van vroeger. Een metalen stuk speelgoed wat een duidelijk klik liet horen als je er op drukte. Iedereen kent het bekende "donderen" wel met een grote plaat dun metaal dat ontstaat als je het vervormt door het te verbuigen. Dit is feitelijk hetzelfde maar dan op heel grote schaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je duwt het knopje van de muis in, en de muis zend een signaal naar de computer toe die het weer naar het beeldscherm zend. maar daar gaat het niet om, de klik wordt geproduceerd door de terugverende kracht van het knopje op de muis, je verzint trouwens de klik er ook meestal bij omdat je vinger voelt als een klik, dat klinkt een beetje vaag. Maar als jij bedenkt in je hoofd ik ga op de muis klikken, dan weet je al dat de muis klikt en doen hoef je de klik niet eens te horen.