Nanotechnologie in de kleding verwerken? Wat is de functie hiervan?

Ik zie dat er nanotechnologie gebruikt is in mijn winterjas (de label omschrijft nanotechnologie verwerking). Maar wat bedoelen ze hiermee, en wat is de nut van de soort technologie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Met behulp van nanotechnologie kunnen materialen straks op moleculair niveau worden gemanipuleerd, waardoor producten met nieuwe eigenschapen ontstaan. Zo zou je de kleur van b.v. kleding aan kunnen passen, mobiele telefoons inbouwen, kleding kogelvrij maken enz. enz.
Het is een nieuwe en vooralsnog dure technologie die nog volop in ontwikkeling is, maar nog in de kinderschoenen staat.
Hoe het in jouw jas verwerkt is anno nu; ik ben benieuwd of het geen marketing stunt is ? (misschien een oplichtend label?)

Toegevoegd na 1 dag:
Naar aanleiding van de Dutch Design Week in Eindhoven vond ik dit nog:
Deze kleinschalige expositie is onderdeel van de Dutch Design Week, die tot en met aanstaand weekeinde in Eindhoven wordt gehouden. Met 1.500 ontwerpers die zich presenteren aan de 120 duizend verwachte bezoekers, is dit het grootste designevenement van Nederland.

Bezoekers van buiten de stad hoeven het NS-station maar uit te lopen of het design dient zich al aan. In een reusachtige vrachtwagenaanhanger, de Nano Supermarkt, staan prototypes van producten uit de toekomst. Met behulp van nanotechnologie kunnen materialen straks op moleculair niveau worden gemanipuleerd, waardoor producten met nieuwe eigenschapen ontstaan. Een verf kan nadat deze op de muur is aangebracht alsnog veranderen van kleur. De 'twitter-implant' die in het lichaam wordt ingebracht waarschuwt automatisch de huisarts bij dreigende gezondheidsproblemen. Ook dit zijn geen producten die morgen in de Blokker of HEMA staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het een oplichtend label is, want ik merk aan de kleine dingen dat het jas anders dan de andere jassen. Zo is het van stof en voelt aan als stof (plooien en kleine pluizen) maar hij is waterdicht (meer dan mijn skie jas).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet er ook het fijne niet van, maar las er laatst een artikel over. Heeft ook een bus door Nederland gereden die -vooralsnog onbereikbare- producten liet zien, gebaseerd op nanotech..
Zie ook:http://www.kennislink.nl/discussies/nano/onderwerpen/121

Andere antwoorden (1)

Er zitten waarschijnlijk zilvernanodeeltjes in verwerkt. Deze werken antibacterieel. Dat wil zeggen dat ze de bacterien doden en zo je jas minder snel gaat stinken. Probleem is dat deze zilvernanodeeltjes ook op je huid gaan zitten en in je huid "trekken". Deze hopen zich dan op onder je huid. Zilver is een zwaar metaal dus veel succes met je jas! Ze passen het ook toe bij sokken, dan stinken ze minder erg en ook bij wasmachines.