Heeft een nieuwe kleine ijstijd een relatie met de globale opwarming van de aarde?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8548520/___Het_wordt_n_grote_chaos____.html?p=25,1

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Gesteld DAT er een nieuwe kleine ijstijd komt (waarvoor weinig bewijs is), dan zou dat kunnen samenhangen met het veranderen van groet globale weersystemen of zeestromen, die veroorzaakt zouden kunnen worden door klimaatveranderingen.

Dat is wel erg vaak "zouden kunnen" in een zin, he? Er is nog zo veel wat we niet weten van het weer en het klimaat.

Toegevoegd na 47 seconden:
Oeps, groet is grote...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt vooral samen te hangen met de afwezigheid van de zogenaamde 'zonnevlekken', uitbarstingen aan het oppervlak van de zon, waarbij grote hoeveelheden extra energie vrij komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is mogelijk maar zeker weten doen wetenschappers weinig.
ik denk zelf dat de media graag berichten over grote zaken het wekt lekker spanning op,het klimaat is daar en slachtoffer van want bewijzen kunnen ze niets maar zodra een proffesor barrabas iets publiceert kunnen ze mooi een artikeltje schrijven.
over het feit dat ons klimaat geen stabiel iets is en er een ton aaan bewijs is dat temperaturen door de eeuwen heen geleidelijk schommelen komt in de media weinig in de aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed te weten dat we nog steeds in een ijstijdperk leven ,dat is een tijdperk is mondiaal...( in een ijstijdperk zijn er gletsjers en poolkappen). We bevinden ons wel in een interstadiaal (een warmere periode van de ijstijd )
maar zo'n stadiaal duurt ook minstens 10.000 jaar.
De vorige was onze laatste ijstijd. Sedertdien wordt het geleidelijk warmer ....tot nu toe ...en nog duizenden jaren.
In die 'interstadialen' zitten wel een aantal 'storingen' , de meeste hebben te maken met de zonne-activiteit , maar er zijn ook enkele die meer specifiek zijn : de uitbarsting van de Krakatau zo'n 150 jaar geleden.
De laatste ' kleine ijstijd' bij ons was tussen de 15'de en de 18'de eeuw. Met als hoogtepunt het einde van de 17'de eeuw (Brueghel)
Er zijn aanwijzingen , dat we weer in een kleine ijstijd kunnen terecht komen , dit zou vrij plots kunnen gebeuren , maar een kleine ijstijd heeft slechts een mondiale afkoeling van 2°C tot 6°C graden.
Maar de koudere winters die we nu meemaken op het noordelijk halfrond ,heeft daar niets mee te maken : op dit moment is ons klimaat zelfs onrustwekkend in temperatuur aan het stijgen. Beter nog:2010 wordt waarschijnlijk het warmste jaar sedert men temperaturen kan meten.
Ons koud weer heeft meer te maken met een tijdelijke afbuiging van de 'warme' golfstroom naar West-Groenland...zodat hij bij ons heel verzwakt wordt.
Door vlugge afsmelten van he poolijs , komt er koud zoet water in de oceaan , die de richting beïnvloedt;
Wanneer er een nieuwe kleine ijstijd zou komen , zou het door het opwarmen van het klimaat zelfs warmer kunnen zijn dan nu.

Toegevoegd na 2 uur:
Sorry: West Groenland , moet Oost Groenland zijn