Voorjaar, zomer, herfst, winter, dat is alleen op onze breedtegraad zo. Op de evenaar hebben ze andere seizonene, b.v. een droge tijd en een grote en kleine regentijd.

Toegevoegd na 31 seconden:
En het komt door de stand van de zon t.o.v. de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je een uitgebreide en eenvoudige uitleg:

http://www.iselinge.nl/scholenplein/weer/seizoenen/tijden.htm

En hier:
http://www.scholieren.com/werkstukken/21985

En hier:
http://www.schoolbieb.nl/basisschool_doelgroep/groep_7_en_8_(onderwijsniveaus)/ruimte/weer_en_klimaat/seizoenen_ov
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De seizoenen zijn het gevolg van de stand van de aardas.

Omdat de aarde niet "rechtop" staat ten opzichte van haar baan om de zon, maar met een lichte deviatie van zo'n 23 graden.

Gedurende het jaar zit er dus een verschil in de stand van de aardas ten opzichte van de zon. Gedurende onze zomer zit het noordelijke halfrond richting de zon gekanteld, en gedurende onze winter zit het zuidelijke halfrond richting de zon gekanteld.

Oftewel; de kanteling van de aardas is "the reason for the season."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord.
De 4 seizoenen zijn "ontstaan", doordat de zon ten opzichte van de aarde van zijn uiterste zuidelijke stand tot de evenaar "beweegt", dit is de winter. Van de evenaar, tot de uiterste noordelijke stand is de lente. Op zijn retour, van de uiterste noordelijke stand tot de evenaar is de zomer, om tenslotte in de herfst van de evenaar naar zijn meest zuidelijke stand te verplaatsen.
Ter verduidelijking, de zon verplaatst niet, maar de aarde verdraait, waardoor het lijkt alsof de zon verplaatst.