Hoe werkt strooizout?

Dus wetenschappelijk gezien, je gooit het op de stoep en sneeuw verdwijnt en komt er ook minder snel weer terug op de plek. Maar hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Goed; Zout is een dooimiddel en verlaagt het vriespunt van water. Maar waarom? Even heel eenvoudig niet-fysisch uitgelegd:

Zout (NaCl) lost op in water tot Na+ en Cl-. Deze zogenaamde 'ionen' in oplossing nemen dus deel van het water in. Om ijs te vormen, moeten watermoleculen heel mooi gerangschikt worden (zie plaatje). De paarse verbindingen zijn niet stabiel: Dat is aantrekking tussen waterstof en zuurstof welke niet in hetzelfde molecuul zitten. Dit zijn de verbindingen die voor de kristal structuur zorgen.

Echter, de Na en Cl ionen zitten nu in de weg: Ze voorkomen dat het water zich zo mooi kan rangschikken, en voorkomen dat enkele van de paarse banden zich kunnen vormen. Er ontstaan dus gaten in de mooie structuur. Hierdoor worden de water moleculen minder ster bij elkaar gehouden. Een klein beetje extra energie is dus al genoeg om een water molecuul los te trekken van de rest: Het ijs smelt makkelijker. Je moet het dus klouder maken, om de moleculen te overtuigen om toch kristallen te maken die stabiel zijn (en er dus ijs kan ontstaan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel simpel. Zout werkt vriespuntverlagend. Het smelt de sneeuw en het ijs en als er voldoende concentratie aanwezig blijft, blijft de nieuwe sneeuw smelten.
Voor natriumchloride wordt de smeltcapaciteit bijvoorbeeld als volgt weergegeven: 12 kg ijs per kg zuiver NaCl bij een temperatuur van - 5 °C. Naarmate de temperatuur lager is, is meer zout nodig om dezelfde hoeveelheid ijs te laten smelten
13 jaar geleden
Strooizout is een dooimiddel.Het zorgt ervoor dat het vriespunt van het water verlaagd wordt.De droge zoutkorrels trekken vocht aan uit de omgeving.Hierdoor ontstaat pekel;een water/zoutmengsel dat een lager vriespunt heeft dan water.
fremar