De pijn in je maag van schuldgevoel, wat is dat precies?

in dit geval gaat het om een gevoel/emotie.

stel je loopt over straat en je ziet een oude vriend. je bent niet echt in je hum en snauwt hem af. hij loopt getreurd weg. jij voelt je dan later schuldig daarvan en krijgt een soort van knelling in je maag. het schuldgevoel.

maar hetzelfde gevoel komt op als je bijvoorbeeld zenuwachtig bent of stress hebt.

wat is die pijn precies? zijn het spieren die samentrekken? en waarom precies daar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er is een zenuw, waarvan de functie niet helemaal en uitputtend helder is, dat is de nervus vagus, de tiende hersenzenuw, die komt ook langs bij de maag... Het zou goed kunnen dat die ook hardware-matig uitgerust is om schuldgevoel te uiten via de maag... Want schuldgevoel is onverteerbaar... En dan heb je een steen op je maag...
Elke prikkel moet ergens te voelen zijn, vlinders heb je in je buik, als je verward bent, dan slaat het in je bol, enz enz... Elk gevoel moet een locatie hebben, kan toch niet anders...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Schuldgevoel heb ik alleen uit medelijden.

Ik kan mezelf nergens de schuld van geven; eigenwijs.

Toegevoegd op 30-05-2009 03:28:23
Zenuwtrekkingen hebben trouwens bij mij niets te maken net schuld.

' De Zenuwen' heb ik alleen als echt iets van levensbelang voor me neus staat.

Gezonde spanning is geen last, maar een bewustwording.