is potlood giftig?

is potloot giftig in je mond of neus?
het is namelijk een dagelijks gebruiks voorwerp en ik vroeg het me af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien een nieuwe hobby sjaan hahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een potloot kan je niet in je neus stoppen, een potlood wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom staan bij de trefwoorden de woorden jas, lange en venter, bedoel je soms een ander potlood dan ik eerst dacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt, ben ook benieuwd...

Antwoorden (4)

ja want er zit lood in een potlood

Toegevoegd na 2 minuten:
vroeger zat er lood in nu maken ze het van klei en grafiet

dus giftig zal hij nu niet meer zijn maar echt gezond ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en wat gebeurd er dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lood is slecht voor je lichaam
wil niet zeggen dat je direct sterft hoor
Het "lood" uit potlood is grafiet (koolstof) en niet het chemische element lood. Dit grafiet is niet giftig maar onschadelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
De stift van een modern zwart potlood bestaat uit grafiet en hele fijne klei. Grafiet is ongeveer hetzelfde als houtskool, daar kun je ook mee tekenen. Je krijgt dan brede strepen op het papier, die je met de hand kan vervagen. Hoe meer klei je met het grafiet mengt hoe harder het potlood wordt. Zachte potloden hebben een B (of 2B of 3B) gemiddelde potloden HB en harde potloden een H (of 2H etc).
Amadea
13 jaar geleden
Lood zit er niet meer in potloden en het enige wat nog giftig zou kunnen zijn is de lak aan de buitenkant, maar fabrikanten weten ook wel dat jonge (en soms oudere) mensen op hun producten kauwen en zullen dus zeker geen giftige verfstoffen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Potloden op basis van aniline zouden wel nog giftig zijn.
Ik weet niet of ze nog veel gebruikt worden ...die potloodjes om bestelbonnen en rijtijden in te vullen .(onwisbaar)
(paars -blauw)