Wat zeg je tegen je kind als ze op tv ziet hoeveel schade de mens aanbrengt aan de natuur en ze vraagt: waarom doen/deden jullie niets?

Er zijn al ontelbare dieren uitgestorven, daarnaast worden er nog een heleboel dieren bedreigd met uitsterven.
Hoe verklaar je aan een kind hoe wij als mensen omgaan met de aarde?

Kun je er beter een leugentje bij vertellen of moet je er gewoon eerlijk in zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen vinden het belangrijker om veel geld te verdienen dan om zorgvuldig met de Aarde om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gewoon eerlijk zijn en het vertellen hoe het komt. Ik zou geen leugens vertellen, als kinderen al vroeg leren hoe het zit, leren ze zelf ook met respect met de natuur omgaan.
Maar je moet ook de andere kant vertellen, dat er heel veel mensen zich wel inzetten om de natuur te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele simpele waarheid: Als eenling sta je machteloos. Wel zelf het goede voorbeeld geven en heel netjes met je eigen omgeving omgaan...daar dus waar je WEL invloed op hebt.

Let daarbij ook op dat vele mensen die zich "groen" voordoen ook alleen maar symbool maatregelen bepleiten en er alleen maar zelf beter van denken te worden zonder dat hun sympathiek ogende ideeën ook maar iets bijdragen. Regelmatig zelfs het tegenovergestelde...ze veroorzaken meer schade dan dat ze oplossen...zoals het voorstel CO2 in de grond te pompen. Kost veel energie dus extra vervuiling, om die pompen aan te drijven en het gewenste effect zal het niet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf".

- afval zoveel mogelijk scheiden
- niet onnodig licht laten branden, kraan open laten staan
- iets van jezelf aan iemand anders geven die het minder heeft dan jij (bijv. collectes, goede doelen etc)
- je inzetten voor een ander (bijv. vrijwilligerswerk, iemand helpen)
- consuminderen
- zuinig met energie
- etc.etc.

Praat er met je kind over en geef zelf het goede voorbeeld. Al zijn deze zaken in jouw ogen misschien "een druppel op een gloeiende plaat", als niemand iets doet weet je zeker dat er niets verandert. De jeugd heeft de toekomst!

Toegevoegd na 6 minuten:
Concreet antwoord op je vraag: de mens is nu eenmaal erg op zichzelf gericht. Geld lijkt het belangrijkste doel te zijn en als de natuur daaronder moet lijden dan is dat jammer in hun ogen. Gelukkig zijn er ook mensen en organisaties die er wat aan willen doen (bijv. WNF, Unicef etc. etc). Wij kunnen deze organisaties steunen en zelf ook wat doen om het milieu te sparen (zie bovengenoemde voorbeelden).

WNF Rangerclub is bijv. ook leuk en leerzaam voor kinderen om hen bewust te maken van de wereld en de (bedreigde) dieren. http://www.rangerclub.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al voor dat de mens bestond zijn er miljoenen diersoorten uitgestorven, dat is dus gewoon een natuurlijk proces.