volgens mij is een synthetisch substraat de tegenhanger van een natuurlijk substraat.
Een substraat is een bron van voeding voor iets
Ik ken het zelf uit de microbiologie

Daar gebruik je substraat om microorganismen te laten groeien. Een "beroemde" eenvoudig te begrijpen test is, je ongewassen hand tegen een plaat agar te drukken en dan die plaat een paar dagen bij ca 35 graden te incuberen (laten staan). Je ziet dan kolonieen (bolletjes of vlekjes vol bacterien) waar je hand één of meerdere bacterien op de agar heeft achter gelaten. Door de voedingstof gaan ze razendsnel vermenigvuldigen en worden zelfs met het blote oog zichtbaar.

Syntetisch substraat is dus een "groeistof die is samengesteld uit zelf gekozen en gemengde componenten.

Je kunt bijv een " arm" substraat maken (daar ontbreken de meest voorkomende voedingsstoffen) alle bacterien die daarop WEL kunnen groeien zijn dus speciaal in het opzicht dat ze niet de normale stoffen nodig hebben. Dat kan handig zijn als je iets speciaals wilt maken