Emotie en Mimiek. Uitspraken over emoties en gezichtsuitdrukkingen werden reeds door Darwin gedaan. Darwin beweerde in de 19e eeuw al dat bij bepaalde emoties gezichtsuitdrukkingen universeel lijken te zijn. Recent(er) heeft Ekman (Amerikaanse hoogleraar/psycholoog) nader en uitgebreid onderzoek gedaan en heeft hier ook over gepubliceerd. Ekman onderschrijft Darwin's bewering van universele gezichtsuitdrukkingen, maar alleen betreffende zes basisemoties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ekman inventariseerde 43 gezichtsspieren die tezamen zo’n 3500 relevante gezichtsuitdrukkingen opleveren. Al deze spieren zijn in 24 Actie Units verdeeld die tezamen de 7 basis emoties van de respondent te achterhalen. Dit systeem heet FACS (Facial Action Coding System).

De 7 basisemoties zijn:
Woede
Afgunst
Afkeer
Angst
Verdriet
Verassing
Oprechte glimlach
Sociale glimlach (nepglimlach waarbij de spieren rondom de ogen niét betrokken zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou zeggen oneindig veel maar dat is natuurlijk niet zo. Ik zeg dat de mens een oneindig/2 gezichtsuitdrukkingen heeft, maarja dat kan er een meer of minder zijn.

Hiermee bedoel ik gewoon te zeggen dat een mensen heel veel gezichtsuitdrukkingen heeft, waarvan vele niet eens een naam hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duidelijkste manier om ons gevoel weer te geven is door middel van gezichtsuitdrukking of gelaatsexpressie. Onze emoties zijn het eerst van ons gezicht af te lezen. Van het lichaam is het gezicht het meest zichtbaar. Daarom beschikt het gezicht over de meeste spieren die in staat zijn onze emoties te tonen. Vooral rond ogen en de mond zijn veel van deze spieren aanwezig om ook de fijnere nuances van deze emoties uit te drukken. Door de spieren van ons ons gezicht te bewegen, kunnen we onze bedoeling veel gemakkelijker duidelijk maken dan alleen met woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezichtsuitdrukkingen worden aangestuurd door maar liefst 56 gezichtsspieren.de 8 belangrijkste gezichtsuitdrukkingen zijn:blijdschap,boosheid,verdriet,minachting,walging,neutraal,angst en verbazing.
En dan zit er nog van alles tussenin,zoals bijvoorbeeld verveling,ondeugend,verleidelijk,bedenkelijk etc...