Wat ik me dus afvraag is, kunnen we met onze gedachtes dingen over ons afroepen?

Stel ik spuit ergens graffiti, en terwijl ik bezig ben denk ik teveel aan het idee van opgepakt worden en dat als ik betrapt wordt dat ik dan een probleem heb.
En dat ik dus aan de politie denk.

Kan het dan zo zijn dat ik onbewust mijn gedachtes verspreid over het gebied en dat ik hierdoor een surveillerende agent kan aantrekken?
als het ware een soort van telepathie?
Je denkt aan de politie, de politie vangt onbewust iets op en wordt als het ware op die manier een bepaalde kant opgestuurd waardoor die "toevallig" ineens langs de locatie rijdt waar ik op dat moment bezig ben.
Kortom, dat je dus met je gedachte aan iets, dat geen waar je aan denkt naar je toetrekt.

Dus dat als je denkt dat het fout gaat dat je er dan juist voor zorgt dat de kans groter wordt dat het fout gaat.

De rede waarom ik het vraag is omdat sommige dingen zo enorm toevallig zijn, en ik mijn twijfels heb over het woord "toeval".
We denken dat het toeval is maar wellicht hebben we het zelf gecreëerd door een bepaalde gedachte in je hoofd.

Wat ik me dus afvraag is, kunnen we met onze gedachtes dingen over ons afroepen?
Dat de mens met zijn gedachtes andere mensen kan beinvloeden.

Kortom, dat we zonder dat we het weten al dat geen waar we aan denken de wijde wereld insturen en dat mensen die gedachtes kunnen opvangen, als het ware een stemmetje in je hoofd (je gevoel) , en dat we op die manier onbewust bepaalde dingen creeeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik denk hierbij aan "self fulfilling prophecy". Dat is de neiging om negatieve voorspellingen te doen over jezelf, de toekomst en de wereld om je heen, en je daarom onbewust focussen op die negatieve gebeurtenissen en ze in het algemeen daadwerkelijk zien uitkomen.

Dus je denkt: "ik wordt vast opgepakt". Je gaat om je heen kijken en wordt schichtig. Je gaat er echt op letten. En ja hoor, zie daar een politieauto. Je gedraagt je daardoor zodanig schrikachtig dat je de aandacht van de agenten op je vestigt en ze gaan naar je toe en zien dat je aan het graffiti spuiten bent.

Zo lijkt het dat je de agenten mentaal hebt "aangetrokken" terwijl dit in werkelijkheid natuurlijk niet zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp je vraag. maar ik zou niet weten of dit kan(deze situatie).
want er zijn meer mensen die met wat foute zaken bezig zijn, en hopen dat ze niet worden opgepakt. (en hoe weet die agent dan welke hij moet volgen.) dus dan zou je precies zijn gedachten naar hem moeten sturen.
(mijn mening)

maar er zijn al veel theorieen over hoor :)
hier een boek wat een beetje in die richting is. dat gedachten wel degelijk invloed hebben op onze omgeving.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-intentie-experiment/1001004004464054/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin!! Als ik mijn gedachten focus op het geld wat ik het afgelopen jaar kwijt was aan de politie krijg ik het toch ook niet terug???
Wat jij bedoelt is zoiets dat het ineens lijkt of er héél veel auto's rondrijden van het merk dat je kortgeleden zelf kocht.
Dat komt puur doordat je er meer op let