Waarom helpt het om slingerend te fietsen tegen de wind in?

Als ik tegenwind heb op de fiets, ga ik meestal slingerend fietsen op het fietspad (als ik niet met iemand anders mee fiets of er mensen achter me rijden).

Waarom ga je dan wel sneller tegen de wind in dan dat je recht vooruit blijft fietsen? Of lijkt dat maar zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Stel, de wind komt recht tegen je aan. De luchtweerstand is het grootst omdat je de meeste wind vangt. Als je slingert heb je telkens wind van schuin voor, je vangt dus iets minder wind. Of je hiermee echt minder energie verbruikt is nog maar de vraag. Je legt namelijk een grotere afstand af. Wat je het best kan doen is plat liggen om de luchtweerstand te verlagen.

Het ziet er ook erg stom uit om te slingeren op het fietspad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ken het niet, maar misschien is het omdat je dan niet vol tegenwind hebt. Ik weet wel dat je bij zeilen, niet recht tegen de wint in kunt varen, maar schuin er tegenin (dus tussen zij- en tegenwind).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
recht tegen de wind in fietsen kan heel zwaar zijn. Als je dan je koers wat verlegd, door te gaan slingeren, waardoor je in plaats van recht tegen de wind infietst, telkens de wind schuin van voren hebt, kan dit flink schelen, qua kracht, die je moet zetten. Je maakt echter wel meer meters. Of het uiteindelijk sneller is, weet ik niet, maar het fietst in elk geval lichter.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat dit wel de verklaring is. Het is de keuze of je liever 2 km heel zwaar fietst, of 3 km wat lichter fietst.