Bij filosoferen gaat het niet om gelijk krijgen of tot een oplossing komen.
Met een discussie is het doel gelijk te krijgen of samen tot een oplossing te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Filosoferen doet men vanuit een bepaald gedachtengoed dat niet direcht onweerlegbaar bewijsbaar is. Ieder denkt het zijne over bv de oorsprong van de mens, de aarde, oorlogen, etc.
Filosoferen doet men op rustige manier, men vult elkaar aan en/of komt op nieuwe ideeen of theorieen.

Discussieren gaat vaker over een (voor de persoon) onweerlegbare waarheid, dat hij of zij tracht te bevestigen.
Dan kan het er harder aan toe gaan, en probeert de een de ander te overtuigen van zijn of haar gelijk.

Maar....uit een filosofisch gesprek kan evengoed een stevige discussie ontstaan! Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor filosoferen heb je niemand anders nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eigenlijk hetzelfde. Alleen gaat filosofie voornamelijk over levensvragen en kan het bij een discussie om alles gaan waar iedereen een andere gedachtegang bij kan hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Filosoferen doe je om inzicht te krijgen, discussiëren doe je om je zin door te drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
filosoferen is dat niemand het echte antwoord weet, maar dat je zegt wat je denkt, bij discussieren kan dat ook zo zijn, maar het kan ook zijn dat er wel een antwoord is, maar dat iemand het er niet mee eens is en dus gaat discussieren