Wat werd vroeger als waar aangenomen maar blijkt tegenwoordig niet waar te zijn?

bijv:dingen die in de wetenschap eerst aangenomen werd voor waar maar wat achteraf toch niet zo bleek te zijn.
En dat soort dergelijke dingen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat veel melk goed voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij moedermelk gaat dit wel op, maar bij koemelk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor de slogans van melk is goed voor elk staan nog in mijn geheugen, wat had ik er een hekel aan want ik lust geen melk. Melk blijkt helemaal niet zo goed te zijn als altijd beweerd werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje: sinds wanneer is koemelk geen moedermelk? Primaire functie van koemelk is er voor het zogen van het/een kalf door de MOEDERkoe heb ik altijd begrepen... In principe is iedere melksoort er voor het zogen van grut en daarmee afgelopen. Welke andere zoogdieren behalve de mens zie je na het zoogstadium nog melk drinken? (katten daargelaten...)
Jet: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dan wel voor het zogen van het eigen grut. Het drinken van koemelk door mensen is niet door de natuur zo bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde, maar ik bedoel inderdaad melk uit pakken en flessen, niet van de moeder. Overigens zeg ik dan op de een of andere manier ook voeding, je hebt het ook over je kind voeden (of fles geven) en niet over melk geven ofzo. Grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De melk die wij drinken, is over het algemeen koemelk. Die is eigenlijk bestemd voor kalfjes. Aangezien wij iets anders in elkaar steken als een kalf, lijkt het me niet de ideale voeding voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je vraag en antwoorden van de creme de la creme van Goeie Vraag.
http://www.goeievraag.nl/vraag/melk-gezond.331
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.smulweb.nl/129005/artikel/Merendeel-van-mensheid-verdraagt-melk-slecht
http://www.nwtonline.nl/00/nt/nl/0/weblog/236/Melk_niet_even_goed_voor_elk.html
http://www.voedselallergie.nl/koemelkallergie
http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/veelgesteldevragen/gezond-eten/is-melk-wel-gezond.aspx?highlight=melk Om zo even een paar te noemen

Andere antwoorden (31)

Dat de aarde plat was. (schijnt dus niet zo te zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dachten mensen vroeger niet
Dat de aarde het middelpunt van alles was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat als je in de trein zit of met de auto en dan een hoge snelheid (50 km per uur en meer) dat je dan hersentumoren kreeg (ook met de telefoon was dit zo) was in de periode dat de trein en auto nog in de kinderschoenen stond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is nog steeds zo .
Alleen luxe is belangrijker als gezondheid.
sterredag
13 jaar geleden
+ je die miste ik hier nog wel.
dat je je blaas kon trainen door tijdens t plassen te stoppen...blijkt dus niet goed te zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciaal niet voor je underwear!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar zonder gekheid...ik dacht altijd dat t goed was...maar blijkt niet eens goed te zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verstoort de reactie op de prikkels, dus uiteindelijk kun je er flinke (extra) blaasproblemen van krijgen.
Vroeger was het 'streepjes plassen' wel populair als methode, maar dat heeft veel mensen een hoop ellende gebracht :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
straaltje plassen en stoppen en dan weer straaltje plassen en stoppen
Dat je spinazie maar beter niet kon opwarmen. Blijkt lang zo geen probleem te zijn als eerst werd beweerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat Sinterklaas bestaat. Vroeger was ik hiervan sterk overtuigd, maar tegenwoordig heb ik zo mijn twijfels.
13 jaar geleden
Dat elektromagnetische straling een medium nodig heeft om te propageren.

Dat er maar 4 elementen (vuur, water, lucht, aarde) zijn.

Dat het heelal statisch is.

Dat tijd absoluut is.

Dat het atoom de kleinste materie deel is.

Dat aderlatingen een medische verantwoord manier is om ziekte te behandelen.

Dat God plagen stuurt.

Dat allerlei natuurlijke fenomenen door goddelijke ingrijpen veroorzaakt wordt.

Dat astrologie een nuttige wetenschap is.

[...]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, de uitzondering die de regel bevestigt dan. In de middeleeuwen werd het voor alles en nog wat toegepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je het maar lang genoeg vol houdt, dat aderlaten, zul je daarna nooit meer ziek zijn. Zit dus wel een kern van waarheid in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, idd... Het is altijd al relatief geweest, maar voor Einstein dachten ze dat het absoluut was.
als je rukt,dat je dan blind wordt op latere leeftijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik dacht door de rk kerk gepredikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik nou altijd gedacht hebben,dat mijn slechte ogen door de diabetes komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha... leuk.
Steenuiltje
13 jaar geleden
. en doof zoals Robert Long het bezong .... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van leven ga je dood!
Bij de versleten meniscus gewoon de meniscus eruit halen, die gebruik je toch nauwelijks.

Nu laten ze hem absoluut zitten er repareren ze hem met nietjes en/of andere plastic zooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat een bal vanzelf tot stilstand komt: blijkt dat hij vanzelf rechtdoor blijven gaan (als er geen wrijving is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat blikgroenten ongezonder is dan verse groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zogenoemde " Piltdown-mens" . Ongeveer veertig jaar lang werd hij door de meeste evolutionisten als echt aanvaard.
Uiteindelijk werd in 1953 de vervalsing ontdekt, toen moderne technieken onthulden dat er beenderen van een mens en een mensaap bij elkaar gevoegd en kunstmatig ouder gemaakt waren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het heelal oneindig is. Tegenwoordig schijnt het ergens in uit te kunnen dijen.
13 jaar geleden
Dat chimpansees geen gezichten kunnen herkennen.
Een vreemd antwoord, ik weet het, maar het is mijn favoriete voorbeeld van hoe wetenschappelijk informatie volkomen incorrect kan zijn doordat de desbetreffende wetenschappers een bord voor hun kop hadden.

Er waren namelijk (ik denk een jaar of 50 geleden, maar ik kan me enorm vergissen) onderzoekers die wilden kijken of chimpansees net als wij gezichten kunnen herkennen. Ze lieten hen foto's van mensengezichten zien, en de chimpansees bakten er geen bal van. En toen dachten ze, 'ja, dan heeft het ook geen zin om het uit te proberen met chimpanseegezichten, want alle chimpansees zien er precies hetzelfde uit, terwijl mensengezichten heel divers zijn'. En dus was de conclusie: wij mensen zijn veel intelligenter dan apen, want zij kunnen niet eens gezichten herkennen, en daar was men dus lange tijd van overtuigd.

Lange tijd later waren er een paar wetenschappers die wél nadachten (wij vinden alle Aziaten ook precies hetzelfde uitzien, terwijl zij dat juist van ons vinden) en die onderzochten het met chimpanseegezichten. En jawel, dat bleken ze natuurlijk wel te kunnen herkennen. Zo goed dat ze zelfs aan foto's konden herkennen welke chimpansees familie van elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat koeien geen melk meer zouden geven indien er een trein door het landschap zou gaan rijden.

(Begin van het treinen tijdperk)

Dat de Titanic onzinkbaar zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kinderen (en volwassenen) van de volgende uitvindingen agressief en gevaarlijk zouden worden:

- Stripboeken
- Radio
- Televisie
- Computer spellen
- Internet
- Porno

Nu zijn er in de laatste 10 jaar VEEL minder doden en gewonden door agressie dan in de 10 jaar ervoor en kun je die lijn zeker tot in de 19de eeuw doortrekken. Dus agressiever zijn mensen zeker niet geworden.

Wat ook als waar werd aangenomen?
Vele duizenden goden. Zeus, Thor enz. Niemand die nog in deze goden geloofd. Ze zijn gesimplificeerd en voor de meeste mensen tot 1 samengevoegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je geen mayonaise moest maken als je ongesteld was,die zou gaan schiften.

Dat je van het eten van broodkorstjes later goed zou kunnen fluiten.

Dat veel koffie drinken zou helpen weer nuchter te worden,je wordt er alleen maar een klaarwakkere dronkaard van.

Dat je van spinazie eten sterk zou worden(als Popeye) door het ijzergehalte,het valt vies tegen met dat ijzergehalte.

Dat je van deodorant en push-up beha's borstkanker zou kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de ooievaar de kindertjes brengt. Ben er inmiddels zelf achter gekomen dat het toch anders werkt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je van veel eieren eten een hoog cholesterol gehalte krijgt.
Dat je geen ongelukkige kinderen krijgt omdat 'de heer dat zo heeft gewild'...
13 jaar geleden
Dat in het donker lezen slecht voor je ogen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het donker lezen is vooral heeeeel erg knap...
Ik denk dat je bedoelt in de schemer lezen is slecht voor je ogen. Dat werd mij ook altijd vertelt vroeger.
sterredag
13 jaar geleden
donker kent gradaties :) dus +
Dat mannen intelligenter zijn dan vrouwen........(ha ha)

Ik heb alle reacties gelezen, volgens mij staat deze uiterst belangrijke er nog niet bij:
13 jaar geleden
Dai ik een knappe snuiter ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat autisme veroorzaakt wordt door ijskastmoeders (geef dóór die ijspriem!)

Dat je van met nat haar buiten lopen, verkouden wordt.
Dat je van tocht verkouden wordt.
Dat baby's in een stil, rustig kamertje het beste kunnen slapen.
Dat je een baby op uur en tijd moet voeden, omdat je hem anders verwent.
Dat alcolhol bij kinderen weinig kwaad kan, als je ze het maar met mate geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is alles wat 'waar' is na een tijd altijd 'onvolledig' en alles wat fout is kan ook juist worden na een tijd.

Absolute waarheid op zich is onbestaande.

Kijk, ik lees dat de aarde plat was, maar in dat tijdsbesef was die stelling volledig juist. Als je te ver de zee opging, viel je er in zekere zin af omdat je ten dode opgeschreven was en niet meer terug kon (als je terug kwam, was je niet ver genoeg geweest).

Als een kind zegt dat de zon rond de aarde draait, heeft dat kind gelijk. Als je het in een ruimer geheel bekijkt, is het dan weer fout. Maar beide waarheden kunnen tegengesteld tegenover elkaar bestaan.

Tenslotte is alles wat we denken, gebaseerd op geloof in een aantal 'aangeleerde dingen'. 1 + 1 = 2 maar bij mijn ouders was 1 + 1 = 13 omdat ze elf kinderen kregen.

Asbest was een gigantisch goede uitvinding voor remvoeringen nadat een paar ernstige oververhitte remmen voor doden gezorgd hadden (incl. tankwagen). Nu is het kankerverwerkkend, maar ook dat klopt niet helemaal, want het is enkel in poedervorm als het breekt, anders blijft het mooi in de platen zitten zonder erg.

Gloeilampen zijn taboe, terwijl ze erg goedkoop zijn en dus gigantisch milieuvriendelijk, net als het beter is om oude auto's langer te laten rijden zodat er geen nieuwe materialen uit nieuwe auto's VERSPILD worden. De dampen in spaarlampen zijn daarentegen inderdaad kankerverwekkend en ook het lichtspectrum dat ze afgeven is minder goed dan gloeilampen. Maar ja, de commerce moet draaien niet waar, en we zullen altijd lichtgelovig blijven (ikzelf als wetenschapper ook trouwens).

De opwarming van de aarde gebeurt niet door de mens, maar ook dat is een nieuwe vorm van communisme van anti-globalisten en eigenlijk domheid.

De waarheid laat zich best vatten in een van mijn lijfspreuken: "Ik geef je één gouden raad: luister nooit naar gouden raad!"

Liefs, rebels Van Belletje uit Bellegoed, Bellegem, Belgium
(geen toeval, maar poëzie van poetes = maken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1+1=13 zie http://www.logocom.be/poezie/0408_Begrafenis_Roger_Van_Belle/Stamboom%20Van%20Belle%20Roger.pdf En bij mij is het zo: veerle + jean marc = gezin met drie kinderen, dus 1 + 1 = 5 Of als twee mensen samenwerken 1 + 1 = gigantisch veel, of als twee mensen tegenwerken 1 + 1 = zelfs negatief of onder nul in het slechtste geval. Enzovoort...
Dat maagzweren te wijten zijn aan stress ipv aan een bacterie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als wij vroeger stout waren geweest en dan in de zak van zwarte piet werden gestopt en dan werden mee genomen naar Spanje .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je de zo snel rijdt als de snelheidsmeter in het dashboard aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat sigaretten roken gezond is.

Dat je doof wordt van masturberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat god bestaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat als je puisten hebt je je gezicht moet wassen met zeep. Blijkt dat het je gezicht (en dus ook je puisten) droogt en dat het nog erger wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je slechte ogen krijgt van teveel of nog beter, te dichtbij de tv zit te kijken.

Dat je niet zwanger kan worden zonder sex te hebben gehad (al is de kans klein, van het voorvocht van de piemel dichtbij de vagina.. KAN je wel zwanger worden)

Dat asbest een verantwoord materiaal is om mee te werken

Dat een atoombom wel schade, maar niet zo heel erg superveel schade aan zou richten en zeker niet dat die schade zo lang zou voortduren.

Dat je nooit op de maan zou kunnen komen.

Dat je niet langer dan 3 minuten je adem in kan houden

Dat de mens nooit in staat zou zijn sneller te gaan dan het geluid