Hoeveel helium ballonnen heb je nodig om te blijven zweven/vliegen?

als je zo rond de 75 kilo weegt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Antwoord kan ik niet in helium ballonen opgeven omdat ik de inhoud per ballon niet ken...hangt af van de soort.

Ongeveer 1 kubieke meter gas is goed voor 1 kilo draag vermogen. 75 kubieke meter gas heb je dus nodig.
ps. In de berekening is al rekening gehouden met het gewicht van ballonnen zelf.

bronnen: gemiddelde molecuulmassa van lucht. (30)
Molecuulmassa van Helium. (4)
22,4 liter bij 1 atmosfeer druk en 0 graden celsius heeft een gewicht in grammen gelijk aan de molecuulmassa.(1 mol van de stof)
22,4 liter helium heeft een draagvermogen van 26 gram (30-4-26)

1 kubieke meter heeft 1000/22,4=44,6 mol.
draagvermogen is 26*44,6=1160 gram.
Gerekend 160 gram voor de ballonnen om die ene kuub in op te slaan.
Over 1 kinetto draagvermogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
kinetto = kilo netto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je kan het uit rekenen

F(boyant)=volume*airdensity*gravity constant
F(boyant)=.004(m^3)*1.2041*9.8
F(boyant)=.0472 newtons

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben zelf niet zo goed thuis in natuurkunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorwerp geheel (of gedeeltelijk) 'ondergedompeld' in een vloeistof of gas ondervind een opwaartse kracht, deze kracht is gelijk aan het gewicht (75kg in jouw geval) van de/het verplaatste vloeistof of gas .

We hebben Ballon als eenheid, voor het gemak ga ik er van uit dat een Ballon 1 kilo lucht verplaatst, dus komen we uit op iets meer dan 75 Ballonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je grote ballonnen..... 1 kuub is ca 1 kilo draagvermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is me nog al wat. Als we van gewone flinke feestballonnen uit gaan, een stuk of 15 om een kub te maken, eentje er bij om het extra ballonnen gewicht te dragen. 16X75=1200 ballonnen. en dan hebben we Akira drijven...
Ongelooflijk veel. De Mythbusters hebben het wel eens echt gedaan om een 4-jarig meisje te laten zweven. De exacte aantallen en haar gewicht weet ik niet, maar ik geloof dat het zoiets als 3500 ballonen waren voor een kind van 35 kilo of zoiets.