Liet men vroeger oude koeien in de sloot zitten?

Het spreekwoord "je moet geen oude koeien uit de sloot halen" doet vermoeden dat het vroeger gebruikelijk was, oude koeien maar in de sloot te laten zitten.

Dat kan toch niet zo zijn geweest? Beter een oude koe dan een dode koe, zou ik denken. En een rottend koeienlijk in je sloot lijkt me ook geen pretje - noch voor de boer, noch voor de dieren die uit die sloot moeten drinken.

(Dit nog afgezien van het leed van de oude koe.)

Wat deed men vroeger met een oude koe die in de sloot was geraakt?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wat een leuke vraag! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie reeks trefwoorden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anders is t zielig voor ze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je erop haha

Antwoorden (4)

oude koeien uit de sloot halen' is een bekende zegswijze, die betekent 'laten we niet (opnieuw) beginnen over (iets vervelends) wat vroeger is voorgevallen'. Maar wat hebben koeien eigenlijk in een sloot te zoeken?

--------------------------------------------------------------------------------

Het gaat in deze zegswijze oorspronkelijk om het opvissen van kadavers van verdronken dieren. Van Dale (2005) schrijft: "oude (verdronken, dode) koeien uit de sloot halen, (meestal ongunstig) halfvergeten, onaangename zaken weer oprakelen". Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (deel V, 1900, en deel VII,II, 1941) vermeldt ook nog de variant 'Oude koeien uit de gracht halen/trekken', die vooral in Zuid-Nederland voor zou komen. In het Vlaams kan men volgens K. ter Laans Nederlandse spreekwoorden, spreuken en zegswijzen (2003) ook 'oude peerden uit de gracht halen'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het was inderdaad niet ongebruikelijk om een dode koe in een greppel of sloot te laten wegrotten. Oude koeien uit een sloot halen betekende veelal een zieke koe uit de sloot halen, die Dan veelal door infecties daarna snel doodgingen nadat ze op de kant gehesen waren. En Dan moest die oude dode koe weer terug de sloot in. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de andere koeien drinken toch vaak uit die sloot? Dan wil je die zieke en later dode en rottende oude koe toch niet in die sloot laten liggen?
Net zo als de mens, werd de koe vroeger niet oud en kon dus niet in de sloot belanden. Dat in tegenstelling met jonge koeien, die werden er wel degelijk uitgehaald.

Toegevoegd na 37 seconden:
met= tot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zieke koe zal men waarschijnlijk niet gegeten hebben; koeien waren vroeger niet van die melkmachines als tegenwoordig en waarschijnlijk goed in staat om weer uit een sloot te komen als ze nog gezond waren.
Ik denk dat je vroeger nog veel palingen in sloten had om korte metten te maken met een kadaver.