Als er een druppel in het water valt, stijgt diezelfde druppel dan altijd weer even op boven het water?

Zoals op mijn avatar te zien is.
Die waterdruppel die omhoog komt, nadat die in het water is gevallen, is dat precies hetzelfde beetje water wat als druppel naar beneden kwam of is het ander water(het water waar de druppel in is gevallen)?

Rede waarom ik dit vraag is vanwege de volgende bijgestuurde bron.

http://waycoolpictures.blogspot.com/2008/01/slow-motion-coffee.html

Hier zie je een druppel melk/cream in de koffie vallen, vervolgens zie je dat die druppel (of een groot deel ervan) weer boven het water uitkomt.
Je zou haast zeggen (wat ik niet met zekerheid durf te zeggen) dat de gehele druppel van cream weer omhoog veert nadat het het water heeft geraakt.
Maar is dit ook zo en geldt dat ook met water, of is het gewoon toeval?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Nou, volgens mij is het water van de druppel zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De vallende druppel verplaatst het water naar de zijkanten, hierdoor ontstaat er heel even een kuiltje in het water, dat weer direct met geweld volloopt, een deel van dit water wordt omhoog gedrukt en vormt even een druppeltje boven water, door de oppervlakte spanning van het water.
Gooi eens een stoeptegel in het water met de vlakke kant op het water, er ontstaat een grote plons, heel even een kuil in het water en een fontein aan water dat hierna omhoog spat.
Nog beter bekend is het bommetje maken in het zwembad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi uitgelegd Ed. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgelet tzonnetje, de druppel die boven water komt is ook niet de druppel die er in valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt er op dat koffie melk in je koffie zich anders gedraagt dan een waterdruppel in water, koffiemelk is vettig en stoot water af, misschien zelfs een ander soortelijk gewicht, maar op de fotos is duidelijk te zien dat het de koffiemelk is die terug komt, daar heb je gelijk in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, maar je bent zo maar niet van me af, waarschijnlijk heeft de hoogte waarvan de koffiemelkdruppel valt, ook invloed op het gedrag van de druppel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haaaaaaaaaaaaaaaaa we zijn er!! ;-)
het lijkt mij wel, dit is niet zeker maar wel mijn vermoeden.

water heeft een opervlakte spanning, ( dit maakt ook dat insecten over het water lopen )
ook in de druppel is deze spaning, die de druppel bij elkaar houd.

Waneer de druppel valt breekt de spaning van het water niet. het zakt aleen in en veert de druppel ( ook intact gehouden door de spanning ) weer terug.

waneer de druppel weer land gaat dit rustiger en de spanning neemt elkaar over, zodat de druppel wordt opgenomen in het water.

ik denk dat het zo in elkaar steekt :) ik hoop aleen dat iemand het kan bevestigen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is niet de zelfde druppel; de druppel slaat een gat in de vloeistof, het fonteintje wat erop volgt wordt veroorzaakt doordat de vloeisof zich zo snel sluit dat er overdruk ontstaat.
Wel zal een deel van de druppel (de buitenste laag) zich bij de inslag kunnen hechten aan de omringende vloeistof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
En het verplaatste water spat ook op.