Waarom is het beter om de airconditioning van de auto een paar minuten voor de eindbestemming uit te zetten?

Of is dat helemaal niet waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In de gebruiksaanwijzing van mijn auto staat, dat je de airco vijf minuten voor het einde van de rit uit moet zetten. Dus, vraagsteller, dit is echt waar. De reden is dat je anders op den duur onaangename geuren kunt krijgen.

De geuren kunnen (niet: zullen, maar: kunnen) ontstaan door condenswater in het systeem. Je ziet vaak bij auto's met airco dat er water uit het systeem druppelt. Als je de airco tot het laatste moment aan laat staan, blijft het laatste condenswater in het systeem achter. Dat kan tot schimmel- en bacteriegroei leiden, en dat geeft dan die nare geuren.

Zet je de airco een paar minuten voor het einde van de rit al uit, dan kan al het condenswater uit het systeem verdwijnen (wegdruppelen of verdampen). Er zal geen nieuw condenswater ontstaan omdat de airco uitstaat en het systeem de omgevingstemperatuur aanneemt. Dus geen achtergebleven water, en dus geen schimmel- en bacteriegroei.

In de auto blijft het die paar minuten echt nog wel aangenaam, zo snel warmt het interieur niet op.

In dezelfde gebruiksaanwijzing staat dat ik de airco sowieso eens per maand vijf minuten aan moet zetten. Dat gaat dan om de winter, wanneer het systeem vaak nooit aan staat.

Dan moet ik het systeem vijf minuten aanzetten, op maximale sterkte (laagste temperatuurinstelling), met de blower op maximaal, en een raam een stukje open. Ook dit is bedoeld om schimmel- en bacteriegroei tegen te gaan. "Even flink doorblazen", zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit heeft naar mijn idee alleen maar zin als je de airco gebruikt, omdat het buiten erg warm is. Dan is de overgang tussen de koele temperatuur en de 'normale' buitenlucht niet zo groot...

Het schijnt ook beter voor het lichaam te zijn als je over de hele dag geregeld in en uit de auto moet om de airco dan niet te gebruiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spaart in ieder geval energie en waarschijnlijk kan de warme kant van het systeem afkoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen zeggen dat dat helpt om schimmelvorming te voorkomen, anderen vinden dat onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is helemaal niet waar.
AWM
14 jaar geleden
Het beste voor de airco is om hem altijd aan te hebben. Als het systeem langere tijd niet aanstaat, treden er zelfs eerder problemen op. Het kost echter wel meer brandstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste ongeveer 5 minuten voor arriveren uit te zetten en gewoon de blower te gebruiken. De koude lucht condenseert anders in je leidingen en dat kan weer kans op schimmel geven. Als je de laatste minuten alleen de blower gebruikt, dan krijgt het systeem dezelfde temperatuur als buiten, dus minder kans op condensatie en bijbehorende schimmel.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij ons daar niet aan houden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brennstof sparen