Hoe werkt de "E-reeks" bij weerstanden precies?

Weerstanden (elektronica element) worden ingedeelt in verschillende reeksen, (E3, E6, E12, E24, E48, E96 & E192). Ik begrijp dat dit gedaan is om weerstanden te verdelen in een bepaalde groep, zodat men per reeks kan werken, in plaats van allemaal losse weerstandswaarden.

Maar hoe bepaal ik, in welke reeks een weerstand thuis hoort?

Stel, ik heb een weerstand van 20 ohm, in welke reeks hoort deze dan thuis?

En ik welke reeks hoort een weerstand van 96 ohm?

Kortom, hoe moet ik werken met de weerstandreeksen?

De tabellen heb ik in mijn boek staan, en heb ik ook al gevonden tijdens mijn zoektocht op internet. Maar een echt duidelijk antwoord heb ik niet kunnen vinden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met de tolerantie van de weerstand. Een weerstand uit de e6 reeks heeft een tolerantie van 20%. Heb je bijvoorbeeld een weerstand van 100 ohm binnen de e6 reeks, dan kan de werkelijke waarde van deze weerstand tussen de 80 en 120 ohm liggen. Binnen de e6 waarde hoef je dan geen weerstand te hebben van 90 of 110 ohm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor deze uitleg, volkomen duidelijk! Deze tabel ben ik al tegengekomen naar de zoektocht naar het antwoord op mijn vraag, maar wist niet hoe ik hem moest gebruiken. Bedankt voor de toelichting!

Andere antwoorden (1)

Als aanvulling op het bovenstaande antwoord, kan je de tolerantie ook aflezen op de weerstand. Dit is de laatst kleurring.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurcodering_voor_elektronica