Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een ASML-chip is even dik als het laagje dat in zes seconden op een vingernagel groeit. Is dat waar?

Een computerchip die wordt gemaakt bij ASML is even dik (of dun) als het laagje dat in zes seconden op een vingernagel groeit.

Ik hoorde dit iemand zeggen in een televisieprogramma. Welk programma het was weet ik niet meer. Ik was er heel verbaasd over.

een maand geleden
in: Techniek
ronron1212
een maand geleden
Nagels groeien gemiddeld zo’n 0,1 millimeter per dag (dat is 1 centimeter per 100 dagen). Vingernagels van zowel mannen als vrouwen groeien drie keer sneller dan de teennagels, teennagels zijn ook ongeveer twee keer zo dik als vingernagels.
KleinDuimpje
een maand geleden
Citaat RTLZ: Geen enkel ander bedrijf kan wat ASML kan: op een chip een lijntje printen dat net zo dik is als hoeveel je nagel in 8 seconden groeit.
TurfGraver
een maand geleden
Dan zal je dit ook wel interessant vinden.
https://youtu.be/B2482h_TNwg?si=MHItNTaXqnLjV4N0
jc54
een maand geleden
Het is niet zo dat ASML die chips maakt, ASML maakt de machines die deze chips kunnen maken.
Antoni
een maand geleden
Beste allemaal, ik heb het filmpje gevonden. Het is een filmpje van dinsdag 14 oktober 2025 van RTL-Z: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/video/d9259fc8-5ad8-4df4-8af0-c0cf9ff34d2f/wat-je-oog-niet-ziet-maakt-asml-wel-en "En om aan te tonen hoe klein dat is, kijk eens acht seconden naar je nagel. Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht. De hoeveelheid nagel die nu is aangegroeid, dat is de dikte van de lijntjes die ASML-machines tekenen. Ik zie nul verschil aan mijn nagels. Nee dat kun je ook niet zien." Het is een gesprek van verslaggever Bas Reijnen met Bram Nauta, chip-expert van de Universiteit Twente. Bas Reijnen krijgt daarbij ook een demonstratie met een VR-bril. Blijkbaar had ik het aantal seconden verkeerd onthouden, maar zes of acht: het is nog steeds heel bijzonder!
Vaughn
een maand geleden
De suggestie van Turf om het filmpje van ASML te kijken op YT is heel erg interessant, het is voor een mens niet meer te bevatten wat die mensen van ASML hebben ontworpen om de kleinste structuren te etsen op silicium. Hier nogmaals met dank aan Turfie: https://youtu.be/B2482h_TNwg?si=MHItNTaXqnLjV4N0
Antoni
een maand geleden
Dank je, @Vaughn, @TurfGraver!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ja, dat is waar.
Het formaat van het kleinste ontwerp op een chip bij ASML bekend onder de naam 'critical dimension' (CD), is 8 nanometer.
De gemiddelde groeisnelheid van een vingernagel (bij de gemiddelde mens) is 3,47 mm per maand. Dat is 7,9 nanometer per zes seconden, reken maar uit.
(Lees meer...)
een maand geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
Bijna goed ! Elementen OP de chip zijn 8 nanometer. De chip zelf is veel dikker.
Nee, dat klopt niet. ASML maakt geen chips, maar machines voor de chip-industrie.
(Lees meer...)
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing