Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer mogen 300MA aardlekautomaten worden toegepast?

Hallo,

Wanneer mogen 300MA aardlekautomaten of aardlekschakelaars worden toegepast?
Ik kan me voorstellen dat een 300MA variant bijvoorbeeld niet voor de algemene installatie mag worden toegepast maar wel bij zonnepanelen of andere specifieke componenten.

Kan iemand mij vertellen wat conform de NEN de exacte regels hiervoor zijn ?Wanneer wel en wanneer niet en waarom wel en waarom niet.

Bedankt alvast!

9 maanden geleden
in: Techniek
Cryofiel
9 maanden geleden
300 MA? Dan heb je het over een fikse trein, of over de staalsmelters van Tata Steel? Of waar kom je anders zulke gigantische stroomsterktes tegen?
Datdus
9 maanden geleden
Zonnepanelen groepen met omvormers onder andere.
Ze worden dus wel zeker toegepast bij woningen en bij bedrijven etc.. Mijn vraag is daarom dus ook specifiek, wanneer mag dit wel en niet worden toegepast conform de normeringen en waarom wel en niet.
Er js eerder al een antwoord gegeven wat het enigsinds verklaard .
Wellicht dat andere hier wat aan toe te voegen hebben.
TurfGraver
9 maanden geleden
Ik vermoed dat Datdus mA bedoeld i.p.v. MA. Wat denk je zelf Cryofiel?
Datdus
9 maanden geleden
Dat is inderdaad wat ik bedoel mA

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

300mA aardlekautomaten worden vaak toegepast in specifieke situaties, zoals bij installaties met zonnepanelen, waar je een hogere waarde nodig hebt voor de bescherming van de apparatuur.

In Nederland geldt volgens de NEN 1010 dat deze aardlekautomaten niet voor de algemene huishoudelijke installaties mogen worden gebruikt. Daarvoor zijn 30mA of 100mA aardlekautomaten gebruikelijk. De 300mA is minder gevoelig en biedt minder bescherming tegen elektrocutie.

De reden waarom 300mA aardlekautomaten zijn toegestaan in sommige gevallen, is vanwege de bescherming van bepaalde apparatuur of om valse uitschakelingen te voorkomen. Maar voor mensenlevens is het veiliger om de lagere waarden te gebruiken.

Voor de meest actuele en specifieke regels is het verstandig om de NEN-normen te raadplegen of een gekwalificeerde installateur om hulp te vragen.

Wie heeft er ervaring met het gebruik van 300mA aardlekautomaten? Wanneer vonden jullie het een goede keuze?
(Lees meer...)
9 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing