Wat is dit en waar diende dit voor?

Het is een houten koker met onder een handvat. De gleuf boven kan je dichtschuiven. Onderin de koker, achter het stalen plaatje, zit een gleuf.

Picture for question
een jaar geleden
in: Techniek
1.2K
Amadea
een jaar geleden
Zou het een orgelpijp zijn? Dan zou het blazen op wat jij het handvat noemt een toon moeten geven. Dan dient dat verschuifbare plankje om 'm te kunnen stemmen.
knott027
een jaar geleden
Het is inderdaad een houten orgelpijp! Heb gegoocheld onder afbeeldingen en daar stond hij. Het “handvat” is los, trek je er uit, je blaast door het gat en je hebt een toon. Met de schuif stem je inderdaad de toonhoogte.
Heel erg bedankt Amadea!
knott027
een jaar geleden
Bij nader inzien zit er toch een gaatje door het “handvat”. Hoeft er dus niet uit.

Antwoorden (1)

Het is een orgelpijp. Deze zou gemaakt kunnen zijn in Parijs door Rudolph Koenig. De instrumentmaker was daar actief tussen 1858 en 1901.
De bijgevoegde afbeelding laat een orgel(tje) met twaalf van dit soort pijpen zien. Met het witte toetsenbord middenvoor werd dat bespeeld. Hoe langer de pijp hoe lager de toon die deze laat horen.
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden