hoe precies werkt een zonnepaneel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Techniek
1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
dank u beiden wees gegroet

Antwoorden (2)

Een zonnepaneel bestaat uit zonnecellen. Die zijn gemaakt van een materiaal, meestal silicum, dat alleen stroom geleid als er licht op valt. Zodra de zon op het paneel schijnt, ontstaat er een elektrische stroom tussen de positieve lading bovenop de cel en de negatieve lading eronder. Dat heet gelijkstroom.

Een omvormer zet deze stroom vervolgens om in wisselstroom: dezelfde soort stroom als uit uw stopcontact komt. Dan stuurt de omvormer de stroom het elektriciteitsnet op, klaar om gebruikt te worden.
3 jaar geleden
Een zonnepaneel is opgebouwd uit zonnecellen.
Een zonnecel is een elektrische cel die lichtenergie omzet in bruikbare elektrische energie.
Er zijn twee soorten zonnecellen. De bekendste is de geheel uit vaste stof bestaande fotovoltaïsche cel, die met vele tegelijk wordt gemonteerd in zonnepanelen. De tweede is de foto-elektrochemische cel, welke terug te vinden is in foto-elektrochemische generatoren.
In de afbeelding één enkele zonnecel.
Toegevoegd op 17 maart 2021 20:34: tekst, afbeelding