vind er bij een Wtw unit recirculatie van lucht plaats?

In dit filmpje: https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/526186/?no_cache=1 word gezegd dat de lucht (gedeeltelijk) word gecirculeerd, in dit filmpje: https://youtu.be/FaoxC9scJis word gezegd dat de afgezogen lucht niet in contact komt met de aangezogen lucht. Wat is nu waar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Techniek
3.3K

Antwoorden (1)

Een WTW unit is een ventilator waarbij vervuilde lucht afgevoerd wordt en schone lucht aangevoerd wordt waarbij gebruik wordt gemaakt van warmte-terugwinning. Op een centraal geplaatste ventilatie-box worden ventilatiekanalen aangesloten die lucht aan en af kunnen voeren. Het mechanische systeem voert schone lucht aan, die eerst door een WTW filter gaat, waardoor kleine stofdeeltjes uit de lucht gefilterd worden. Hierna vindt de verdeling via de aangesloten ventilatiebuizen plaats. Omgekeerd wordt verbruikte en vervuilde lucht door hetzelfde ventilatiesysteem afgevoerd. Tijdens de afvoer van de vervuilde warme binnenlucht wordt de warmte afgegeven aan de binnenstromende koele lucht. De lucht wordt via de warmtewisselaar aan- en afgevoerd waardoor de warmte kan worden doorgegeven. Omdat er hierdoor minder opwarming nodig is van de schone binnenstromende lucht, kunt u ook op uw energiekosten besparen.
In eenvoudige taal:
De vervuilde lucht komt alleen in aanraking met de verse lucht via een warmtewisselaar. De luchtsoorten worden dus niet gemend.
Het blokje in de afbeelding is dus de warmtewisselaar, maar geen menger.
ER IS DUS GEEN RECIRCULATIE VAN DE LUCHT.
Toegevoegd op 07 augustus 2020 09:44: tekst