Wat is qua verbruik voordeliger een convector kachel op stroom of een olieradiator op stroom?

Beiden 2000 wat. Oppervlakte is breedte 2, diepte 4 en hoogte 2.5 mtr.

4 jaar geleden
in: Techniek
54.6K

Antwoorden (3)

Staat een laag energieverbruik hoog op je prioriteitenlijstje? Dan is een convector of lagetemperatuur-radiator voor jou misschien wel de interessantste optie. Speelt je budget daarnaast een grote rol? Dan is een radiator een slimme keuze.
De effectiviteit van een convector is n.l.groter in verband met het verschil tussen convectiewarmte en stralingswarmte.
1. STRALINGSWARMTE
Stralingswarmte bestaat uit horizontale warmtegolven die de omgeving verwarmen. Het is dus een directe vorm van verwarming. Deze verwarmingsmethode is gezonder dan convectiewarmte, omdat de warme lucht die je inademt niet uit een verwarmingselement komt dat stof met zich meebrengt. Veel mensen vinden dat stralingswarmte warmer en aangenamer aanvoelt.
2. CONVECTIEWARMTE
Convectiewarmte is een indirecte vorm van verwarming. Het verwarmingselement zuigt koude lucht aan en warmt die op. De warme lucht stijgt tot aan het plafond, koelt af en zakt opnieuw, zodat het proces zich kan herhalen. De omgeving warmt gelijkmatiger op dan bij stralingswarmte en de energie wordt daardoor effectiever gebruikt, dus ook het stroomverbruik wordt beter benut (je stelt b.v. de regelaar wat lager af en gebruikt dan minder stroom).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
MasterSword
4 jaar geleden
elder161 dan zijn alle warmtepompen ook onzin,
want een airco is een lucht/lucht warmtepomp het klikt raar,
maar het is echt waar.
( dus geen onzin ) Een airco met een COP WAARDE VAN 5,
kan met het koelmiddel met 800 watt verbruikt met de compressor.
4000 watt energie verplaatsen Elder161 Als jij zelf stenen gaat verplaatsen met de hand zal je snel moe zijn.
En doe je dat met een kruiwagen kun je met minder energie meer verplaatsen.
( Als ik 3 airco's aan heb en ze gebruiken 2000 watt samen,
dan halen ze echt 10.000 watt warmte uit de lucht die in de woning komt. ) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511526 ik verwarm mijn woning al 7 jaar met airco's en ik weet voor 100% zeker dat werkt.
( En jij kunt niet oordelen als je zelf geen split unit airco hebt. ) Elder161: verdiep je er maar is in, en je ontdekt de waarheid.
https://welke-kiezen-kopen.nl/airconditioning/airco-als-verwarming
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MasterSword
In de thermodynamica kennen we de WET VAN BEHOUD VAN ENERGIE.
De wet van behoud van energie is een natuurwet, of meer specifiek een behoudswet, die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem te allen tijde constant blijft. Een direct gevolg hiervan is dat energie niet kan worden gecreëerd of vernietigd, maar alleen kan worden omgezet van de ene in de andere vorm, bijvoorbeeld van chemische energie naar kinetische energie. Een ander gevolg van deze wet is dat een perpetuum mobile alleen uit zichzelf kan blijven bewegen, indien het in het geheel geen energie afgeeft aan zijn omgeving - in de praktijk is dat onhaalbaar.
Jouw voorbeeld van de kruiwagen heeft te maken met de verdeling van energie.
Jouw bewering dat je vijf keer meer energie kunt afgeven als dat je opneemt blijft dus onzin.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_energie
MasterSword
4 jaar geleden
@elder161 je hebt helemaal gelijk dat er 2000 watt geen 10.000 watt energie creëert.
WET VAN BEHOUD VAN ENERGIE wordt ook niet overtreden.
( er wordt energie verplaatst met energie ) Maar je kunt wel met 2000 watt energie ( 2 kWh ) een warmtepomp laten draaien.
Dat die warmte met koelmiddel onder lage druk uit een bron (lucht bijvoorbeeld) onttrekt,
en daarna onder hoge druk en dus nog heter aan de woning afgeeft.
En dat krijg je toch 10.000 watt warmte ( 10 kW ) in de woning.
( Het is dan 10 kW uit de lucht halen en 2 kWh betalen ) En dat noem je een COP Waarde van 5
( Een elektrische kachel heeft een COP Waarde van 1 ) COP staat voor Coefficient of Performance
(Engels, dus zonder trema's). De COP is een belangrijk kengetal voor het rendement van airconditioners, warmtepompen e.d. De COP of COP-waarde geeft de verhouding aan tussen de verkregen bruikbare warmte (of koeling) en de aandrijfenergie. Jij hebt gelijk, maar ik heb ook niet ongelijk.
Qua verbruik maakt het niets uit, 2000 Watt voor beide soorten.
Wat wel uitmaakt is dat een convectorkachel direct warmte levert en een oliegevulde radiator pas na 10 minuten warmte afgeeft.
Aan de andere kant, als je de kachel uitzet is de convector bijna direct koud en de radiator gaat nog minuten door met warmteafgifte.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@janjan
Door het verschil in warmte afgifte zal je de convector eerder omlaag zetten en zal deze dus minder stroom gebruiken. De 2 kW is het maximale vermogen.
Ik heb het vaak genoeg gezegd tegen mensen,
dat een split unit airco het aller zuinigste kan verwarmen.
( Helaas is de aanschaf boven je budget. )

Airco met een COP Waarde van 5
Als die 2000 Watt warmte af geeft,
Dan is het stroom verbruik 400 watt

Airco met een COP Waarde van 4
Als die 2000 Watt warmte af geeft,
Dan is het stroom verbruik 500 watt

Airco met een COP Waarde van 3
Als die 2000 Watt warmte af geeft,
Dan is het stroom verbruik 666 watt

Een standaard kachel op stroom heeft
een COP Waarde van 1
Als die 2000 Watt warmte af geeft,
Dan is het stroom verbruik 2000 watt

Nog een voordeel is dat een wand airco de opgestegen warmte ook naar beneden blaast.
( dus er blijft minder verloren warmte aan het plafond hangen )

Voor mij is een kachel op stroom of een olieradiator gewoon energie verspilling.
( want 2000 watt warmte = 2000 watt verbruik )
Met 2000 watt daar kan ik met 3 airco's 10.000 watt warmte mee geven

Maar als ik echt moet kiezen welke het zuinigste is van die 2
zal ik voor de olieradiator gaan.
( want die gaat uit als die op temperatuur is. )
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MasterSword
Met 2000 watt daar kan ik met 3 airco's 10.000 watt warmte mee geven??????
Hoe kan je vijf keer zoveel energie afgeven als wat je opgenomen hebt? Onzin!