Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom start mijn grastrimmer niet terwijl er een goede vonk is en ik ether achter de bougie spuit?

Ik heb een grastrimmer met een Mitsubishi TL26 benzinemorortje die wel een vonk geeft maar niet start, ook niet als ik startvloeistof direct achter de bougie spuit (wat tot nu toe ALTIJD werkte).
Ik hou ervan om alles zelf te repareren maar dit Mitsubishi benzine motortje (26cc) begrijp ik niet. Ik ben geen technicus dus vergeef me mijn verbaal gestuntel....
Toen ik de carburateur verwijderde om schoon te maken, zag ik (door de inlaatpoort) dat de zuiger in zijn neerwaartse gang NOOIT onder de inlaatpoort komt. De zuiger komt wel na zijn opwaartse gang in zijn geheel boven de inlaatpoort, zodat er een directe verbinding ontstaat tussen de carburateur en de "nokkenas-ruimte". Er komt echter nergens in de cyclus een verbinding tussen de carburateur en de ontstekingsruimte. Kan het zijn dat het benzine-mengsel via de nokkenasruimte wordt "getrokken"? Er zitten in de zijkant van de cilinder nl twee gleuven die langs de zuiger van de nokkenasruimte naar de ontstekingsruimte lopen. Als dat zo is heb ik weer iets geleerd, want van dit systeem had ik nog nooit gehoord. Maar het blijft een raadsel waarom het motortje niet start op ether/startvloeistof. Ik zal proberen een paar foto,s toe te voegen. Op de foto kun je door de inlaatpoort zien dat de zuiger zich in z'n geheel boven de inlaatpoort bevindt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Om te beginnen, heeft een tweetaktmotor geen nokkenas. Die is voorbehouden aan viertaktmotoren, maar daar wil ik het verder niet over hebben.
Als de vonk goed is, en het benzine-luchtmengsel is goed, en de compressie is goed, dan kan het nog zijn dat de vonk niet op het juiste moment komt, ofwel dat de ontsteking niet op tijd staat.