Hoe kun je temperatuurverschillen in een diepe plas water benutten om stroom op te wekken?

Bijvoorbeeld in die diepe zandwinplassen langs de grote rivieren, waar het water onderin kouder is dan bovenin

5 jaar geleden
in: Techniek
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als temperatuur verschil groot genoeg is wel.
Of het rendabel is?
SimonV
5 jaar geleden
Voor dit systeem is een groot (minimaal 20 graden) temperatuurverschil nodig tussen het warme en koude water:
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/oceaan-eindeloze-bron-van-duurzame-energie/

Antwoorden (1)

IK vrees dat er daar geen mogelijkheden voor zijn.
Water van 4 graden heeft de grootste dichtheid, dus dat zakt naar de bodem en water dat warmer of kouder is komt dan naar boven. In een diepe put is het onderin kouder in de zomer,en warmer in de winter. In voorjaar en herfst krijg je dus op- en neerwaartse stromingen. Maar die gaan zo traag, dat je daar geen propellertje op kunt laten draaien.
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Niks mis met je antwoord, maar ik denk dat Poet dit bedoelt:
Er bestaan twee systemen waarmee warmte-energie uit zeewater kan worden omgezet in elektriciteit. In beide gevallen gebruiken de systemen koud zeewater dat van grote diepte is opgepompt en warm oppervlaktewater. In het gesloten systeem zorgt het warme water voor verdamping van ammoniak, dat onder hoge druk een turbine aandrijft. Koud zeewater laat achter de turbine ammoniak weer condenseren. In het open systeem verdampt warm zeewater in een vacuüm. De waterdamp drijft een turbine aan. Achter de turbine condenseert de waterdamp in een warmtewisselaar, dankzij het koude zeewater.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/energie-uit-de-oceaan/