hoe blijft een sateliet in de ruimte?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Techniek
5.4K
erotisi
5 jaar geleden
Door zijn snelheid (die van de aarde af is) in kracht gelijk te laten zijn als de kracht van de zwaartekracht op zijn betreffende hoogte
Cryofiel
5 jaar geleden
De snelheid is niet van de aarde af, maar parallel aan het aardoppervlak. Althans, als de satelliet zich in een circulaire baan bevindt.

Antwoorden (2)

Als de sateliet eenmaal in de ruimte is blijft-ie met dezelfde snelheid voortbewegen. Er is immers geen atmosfeer, dus ook geen weerstand. Omdat de sateliet zich voortbeweegt wil hij rechtuit gaan. Dat is een natuurwet. Alles beweegt in een rechte lijn zolang er niet aan wordt getrokken. Er is dus een kracht nodig om hem als het ware constant de bocht om te trekken, zodat er een cirkelbaan ontstaat. De aarde trekt de sateliet naar zich toe. Die krachten moeten met elkaar in evenwicht zijn. Als de sateliet te langzaam gaat, en/of te dicht bij de aarde staat waardoor de aantrekkingeskracht te sterk is, valt-ie naar beneden. Andersom, dan zou de baan steeds hoger worden tot-ie de ruimte invliegt.
Voor de maan geldt overigens precies hetzelfde. Ook die draait in een baan om de aarde.
5 jaar geleden
Thecis
5 jaar geleden
Helaas is de ruimte niet helemaal wrijvingsloos. Er is dus wel degelijk weerstand. Die is wel heel klein, maar toch nog dermate groot dat objecten zoals het ISS met zekere regelmaat een "pufje" nodig hebben om in hun baan te blijven. Zouden we dat niet doen, dan krijg je het effect van de MIR vele jaren geleden, die is in de dampkring terecht gekomen en verbrand / half neergestort op aarde.
Door de zwaartekracht