Kan je op mars een flinke kernreactor laten werken ,er is daar geen grote hoeveelheid koelwate?

Er schijnen wel satelieten met kleine kernreactors rond te cirkelen maar die maken waarschijnlijk gebruik van de koude van het helal.
Op mars rijd trouwens wel een voertuig aangedreven door kernenergie de curiosity ,blijkbaar zonder koeling. omdat het vermogen wat nodig is om te rijden ongeveer 150watt bedraagt ,dat kleine vermogen gebruikte namelijk ook zijn voorganger die daar rondreed met zonnepanelen las ik net.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
1.9K

Antwoorden (1)

De kernreactoren die in de ruimtevaart worden gebruikt, werken in principe op het *transport* van warmte. De warmte wordt geproduceerd door het radioactieve materiaal; de warmte wordt afgevoerd naar de omgeving.

Bij een kerncentrale op aarde is dat het koelwater.
Bij een satelliet (eigenlijk: een ruimtesonde) is dat het heelal; de warmte wordt uitgestraald naar het koude heelal.
Bij een ruimtekarretje is dat eveneens het heelal. Ook hier wordt de warmte door middel van een warmtestraler uitgestraald naar het heelal.

De temperatuur op Mars is laag genoeg om effectief de warmte te kunnen uitstralen. Daardoor werken kernreactoren op Mars prima.

Wanneer jij het echter hebt over een "flinke" kernreactor, moet je ook flink wat warmte uitstralen. Dat is geen probleem - je hebt alleen een eveneens flinke radiator nodig. Dat geeft een praktisch probleem (bouwen op Mars is niet makkelijk en niet goedkoop, en hetzelfde geldt voor iets naar Mars transporteren). Afgezien van dat praktische probleem zou een flinke kernreactor prima kunnen functioneren op Mars.
Cryofiel
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Na enig aarzelen een min. @Piet7 heeft namelijk wel degelijk een interessant punt te pakken; warmtestraling is geen effectieve manier om overtollige warmte kwijt te raken. Ik begreep laatst dat ruimtevaarders en ruimtestations, ondanks de koude, toch vooral problemen hebben met oververhitting omdat het zo lastig is om overtollige warmte af te voeren in vacuüm.
Cryofiel
6 jaar geleden
Warmtestraling is inderdaad stukken minder effectief dan waterkoeling. Maar het werkt wel degelijk - zie de kernreactoren die al worden gebruikt voor diverse ruimtevaarttoepassingen. In mijn laatste alinea heb ik geprobeerd het praktische probleem (je hebt een fikse radiator nodig) te beschrijven. Excuses dat ik hier kennelijk niet in ben geslaagd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg het word mij weer iets duidelijker.