Draaien alle windmolens met de wieken dezelfde kant op ? (en zo ja: waarom ?)

Bij een kwisvraag kreeg ik de stelling voorgelegd dat alle windmolens met hun wieken tegen de wijzers van de klok in draaien. Die stelling zou goed of fout moeten zijn.
Wel: de wieken bij de windmolens vlak bij mijn huis draaien met de wijzers van de klok mee. Dus die bewering was fout.

Mijn antwoord was fout, volgens de computer.
"Alle moderne windmolens draaien met de wieken tegen de wijzers van de klok in."

Verbaasd ben ik er eens op gaan letten. Volgens mij draaien juist alle molens wél met de wijzers ven de klok mee.

Dat roept bij mij dus de 2 vragen op:
-Is het inderdaad zo dat alle MODERNE windmolens dezelfde kant op draaien ?
-En zo ja: waarom is dat dan zo ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij draaien alle wieken met de WIND mee en met tijdsweergave heeft het weinig te maken...!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@freekfluweel
Het gaat om de richting van de wieken, niet om de tijd. Ik had verwacht dat die uitdrukking zó vanzelfsprekend was dat ik dát niet uit hoefde te leggen...
bamibal
7 jaar geleden
Het klopt dat alle moderne windturbines met de klok meedraaien (vanaf de voorkant bekeken).
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_wind_power#Danish_development_2
paulus811
7 jaar geleden
precies bamibal, ik denk dat daar de verwarring ontstaat. Uitgangspunt is vanuit de molen.
erotisi
7 jaar geleden
Toch zie je de meeste moderne windmolens rechtsom draaien. Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat rechtsdraaiende molens in Nederland meer wind vangen dan linksdraaiende molens. Dat heeft te maken met de richting van de wind in ons land. http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/waarom-draaien-alle-molens-linksom
Reddie
7 jaar geleden
@erotisi, volgens mij verkondigt willem wever kletskoek.
De windmolens kunnen gewoon recht in de wind worden gedraaid om zoveel mogelijk wind te vangen. Net als de ouderwetse molens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De observatie is in haar algemeenheid onjuist. Hier in Duitsland (waar men veel windmolens heeft) draaien ze weliswaar in overgrote meerderheid rechtsom, maar er staat er hier en daar een die linksom draait.
"Alle vogels vliegen" is ook fout-- er is een vogel die niet vliegt.

Het beste antwoord

Moderne windmolens worden niet meer van hout maar van metaal gemaakt. Die molens kunnen dus links- en rechtsom draaien. Toch zie je de meeste moderne windmolens rechtsom draaien. Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat rechtsdraaiende molens in Nederland meer wind vangen dan linksdraaiende molens. Dat heeft te maken met de richting van de wind in ons land.

http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/waarom-draaien-alle-molens-linksom

Toegevoegd na 2 minuten:
Vreemd genoeg was voor de vroegere molen de beredenering juist andersom:
'De traditionele windmolens in Nederland draaien tegenwoordig met de wieken tegen de wijzers van de klok in als men met de rug in de wind staat. Proefondervindelijk heeft men vroeger ontdekt dat op deze manier de molens het beste draaien. Een verklaring hiervoor is dat bij een ruimende wind de molen dan langer goed blijft doordraaien. Oorzaken van een vaak ruimende wind zijn dat de depressies op het noordelijk halfrond meestal van west naar oost trekken. '

https://nl.wikipedia.org/wiki/Windmolen#Draairichting
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Maar de moderne windmolens worden nu toch geautomatiseerd 'Met de neus in de wind" gehouden. Dan speelt het probleem van een ruimende of krimpende wind toch niet meer ?
erotisi
7 jaar geleden
Dat klopt maar dat staat er ook niet. De ruimende wind was voor de traditionele windmolens
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Maar waarom draaien de MODERNE windmolens dan dezelfde kant op ? De zin "Dat heeft te maken met de richting van de wind in ons land." helpt me niet echt verder, vrees ik.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien dat het ook niet zo heel veel uit zal maken maar één van de redenen is al op GV behandeld: ' een rechtsdraaiende windturbine extra rendement geeft, doordat de wind met het stijgen van de hoogte ruimt: tussen de boven- en onderkant van de draaicirkel van de rotorbladen kan de windhoek zo’n 5 tot 20 graden verschillen. Volgens de wet van Buys Ballot wijkt de wind op het Noordelijk halfrond namelijk naar rechts af. Dit effect wordt enigszins tegengegaan door de wrijving met de aarde. Het gevolg is dat de wind niet alleen loodrecht op het wiekenkruis invalt, maar iets van opzij, en wel zodanig dat de wieken worden voortgeduwd als ze rechtsom draaien…... http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/64854/draaien-wieken-windmolen-klok-mee Terechte vraag dus van je, want ook hier wordt toch weer de ruimende wind als argument aangebracht maar dan voor het tegenovergestelde effect.....?
erotisi
7 jaar geleden
Met dank aan AWM (bron is niet meer actief): Tegenwoordig zou dit effect niet meer van toepassing zijn…..
Er wordt dan ook aangenomen dat de draairichting van windturbines een conventie is.
erotisi
7 jaar geleden
De volgende beredenering heb ik ook nog gevonden al zijn mij de details ook niet bekend: Het heeft te maken met de hoek van het blad, het heeft niets te maken met de richting van de wind. Als het blad iets wordt gericht met de klok mee dan zal de wind het tegen de klok in draaien. Als het blad iets wordt gericht tegen de klok in dan zal de wind het rechtsom opdrijven.
Er is geen reden vanuit een natuurkundig perspectief dat regelt welke draairichting het beste is. Moderne windturbines worden geproduceerd in fabrieken die hetzelfde ontwerp van de bladen gebruiken, zo kan dit de kosten van de productie verminderen en presenteren met een samenhangende visie.