Draaien alle windmolens met de wieken dezelfde kant op ? (en zo ja: waarom ?)

Bij een kwisvraag kreeg ik de stelling voorgelegd dat alle windmolens met hun wieken tegen de wijzers van de klok in draaien. Die stelling zou goed of fout moeten zijn.
Wel: de wieken bij de windmolens vlak bij mijn huis draaien met de wijzers van de klok mee. Dus die bewering was fout.

Mijn antwoord was fout, volgens de computer.
"Alle moderne windmolens draaien met de wieken tegen de wijzers van de klok in."

Verbaasd ben ik er eens op gaan letten. Volgens mij draaien juist alle molens wél met de wijzers ven de klok mee.

Dat roept bij mij dus de 2 vragen op:
-Is het inderdaad zo dat alle MODERNE windmolens dezelfde kant op draaien ?
-En zo ja: waarom is dat dan zo ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Moderne windmolens worden niet meer van hout maar van metaal gemaakt. Die molens kunnen dus links- en rechtsom draaien. Toch zie je de meeste moderne windmolens rechtsom draaien. Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat rechtsdraaiende molens in Nederland meer wind vangen dan linksdraaiende molens. Dat heeft te maken met de richting van de wind in ons land. http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/waarom-draaien-alle-molens-linksom Toegevoegd na 2 minuten: Vreemd genoeg was voor de vroegere molen de beredenering juist andersom: 'De traditionele windmolens in Nederland draaien tegenwoordig met de wieken tegen de wijzers van de klok in als men met de rug in de wind staat. Proefondervindelijk heeft men vroeger ontdekt dat op deze manier de molens het beste draaien. Een verklaring hiervoor is dat bij een ruimende wind de molen dan langer goed blijft doordraaien. Oorzaken van een vaak ruimende wind zijn dat de depressies op het noordelijk halfrond meestal van west naar oost trekken. ' https://nl.wikipedia.org/wiki/Windmolen#Draairichting

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100