Hoe komt het dat pinpassen kapot gaan als ze in dezelfde ruimte zijn geweest als een MRI?

Tijdens een verblijf van een paar minuten bij een MRI, gingen mijn pinpassen kapot. Ik moest ze allemaal vervangen. Een dure aangelegenheid.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
@kwebbelientje : Je kunt een magneetstrip op een pinpas en een menselijk lichaam niet vergelijken...

Antwoorden (2)

Dat komt doordat de magneet in het apparaat zo sterk is dat het de gegevens op je pinpas wist.
En dit geldt niet alleen voor je pinpas maar ook voor een harde schijf en noem maar op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
+ Overigens lijkt het me niet meer dan normaal dat de partij die de MRI opereert (bv. ziekenhuis) mensen hiervoor standaard zou moeten waarschuwen ...
Erna55
8 jaar geleden
Meestal wordt er duidelijke instructie gegeven aan de patiënt. Men krijgt een folder mee.
In de folder van bv. UMC staat onder "veiligheidsmaatregelen" dat pinpas, sleutels etc. Niet in de ruimte van MRI mogen komen.
https://www.lumc.nl/patientenzorg/patienten/patientenfolders/MRI
gvrox
8 jaar geleden
Kun je ook uitleggen waarom/hoe die gegevens gewist worden ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je lezen gvrox?
Het magneetveld is zó sterk dat je de pas er niet eens tegen de magneet zelf hoeft te houden. De magneet in de MRI-apparaat is zo'n 100.000 keer sterker dan het aardmagnetisch veld en 10 keer zo sterk als de sterkste luidsprekermagneet.
Je wordt dan ook uitgebreid gewaarschuwd vóór dat je de ruimte betreed.
Ik vermoed dat TS op eigen houtje de onderzoeksruimte is ingegaan en de waarschuwingen op de deur in de wind heeft geslagen.
gvrox
8 jaar geleden
@haabee ik kan (meestal :) uitstekend lezen. Ik weet dat de magneet enorm sterk is, maar ik vroeg me af welk proces de oorzaak is van het wissen van de gegevens op de chip. De magneetstrip wordt namelijk niet meer gebruikt, en daarvan is het evident dat die door een sterke magneet gewist kan worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De pinpas weet ik niet maar in een harde schijf zit er ook een magneet en er staat ook op dat je absoluut geen magneet er tegen aan moet wrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou aardig zijn als TS zou vermelden om wat voor soort pinpassen het gaat, die met chip, die met strip, of allebei. Er zijn nog genoeg kaarten die alleen met strip werken. Hoe weet hij trouwens dat ze allemaal kapot zijn? Ik heb pasjes waarvan ik dat niet zo 1-2-3 kan checken. Doet zijn OV-chipkaart het nog wel?
Erna55
8 jaar geleden
En ik wil nog weten of je geen folder hebt gekregen of instructie.
Heeft waarschijnlijk mee te maken met radioactieve straling ( ioniserende straling)