Hoe laad je een batterij op?

Als je met een externe bron een hogere spanning aanlegt op de klemmen van een batterij dan zijn eigen klemspanning, ben je dan de batterij aan het opladen of zit er meer achter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hier is meer uitleg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Batterijlader

Het beste antwoord

Een batterij laadt op als de spanning van een externe bron hoger is dan de batterijspanning. Zie het als twee vaten met water die met een buis (onderin) zijn verbonden. Er zal stroom (water) lopen zolang er een spanningsverschil (waterhoogte) is. Hoe hoger het spanningsverschil, hoe groter de stroom. Die stroom is te beperken door een weerstand (kraan of dikte van de buis) in de buis op te nemen. Let er wel op dat de stroom niet te sterk wordt, want dan gaat die weerstand kapot. Ook moet het spanningsverschil tussen bron en batterij niet te groot zijn (want dat bepaalt, samen met de inwendige weerstanden, de stroom die gaat lopen). In veel gevallen is een spanningsverschil van ca. 2 Volt bruikbaar. Bijvoorbeeld: autoaccu 12V laadspanning 13,8 - 14,4 Volt.