Mag een zendamateur in Nederland met 1000 Watt uitzenden?

Ik hoor wel eens dat echte zendamateurs met een machtiging met 1000 Watt of meer uitzenden, mag dit met een speciale toestemming in Nederland? Ik lees in voorwaardes voor zendamateurs dat ze met maximaal 400 Watt mogen uitzenden, maar ze zeggen gewoon in de ether dat ze met veel meer zitten, dus denk ik dat het wel mag anders raken ze toch hun machtiging kwijt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Gelicenseerde zendamateurs mogen met een maximaal vermogen van 400 Watt uitzenden, en dan nog alleen in de 70 cm band. Alleen houden een aantal daar niet aan. Die zenden met veel graotere vermogens uit. Ze kunnen daardoor hun licentie verliezen, maar iedereen weet dat de pakkans heel erg klein is. Met dat soort vermogens is de kans levensgroot dat ze andere (belangrijke) communicatiekanalen storen. Deze wetsovertreders geven bovendien een kapitaal uit aan hun illegale zenders, terwijl ze gratis kunnen praten per Skype met alle werelddelen. Blijkbaar gaat het ze niet om de communicatie zelf. Dat wordt bevestigd als je een keer meeluistert, ze hebben niets te vertellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100