Hoe heet het procedee waardoor er kartelrandjes worden geprikt in papier, zoals gebruikelijk bij antwoordkaarten in folders, bouwplaten etc?

Niet bedoeld wordt het zgn rillen.

Toegevoegd na 48 minuten:
Perforeren! Bedankt, bijna vanzelfsprekend. Welk soort bedrijven verzorgen dit werk? Graag zou ik in heelveelvoud een patroon uitgesneden willen met GEPERFOREERDE vouwranden.

Toegevoegd na 54 minuten:
Sorry, zie nu pas de bijgevoegde link. Vraag gesloten

Toegevoegd na 1 uur:
Toch nog 1 vraag: of zouden er een soort ponsapparaatjes zijn waardoor ik het zelf kan doen? Ik ken ze wel voor bloemetjes of vlindertjes maar voor deze specifieke vorm?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
3.1K

Het beste antwoord

"Perforeren

Met perforeren kun je een scheurlijn in je drukwerk aanbrengen, waardoor je een stuk uit je ontwerp kan scheuren. Door de lijn, scheurt de rest van je drukwerk niet. Geperforeerde lijnen zijn handig bij bijvoorbeeld bonnen, entreekaarten, schrijfblokken en consumptiebonnen.
Om in je ontwerp een scheurlijn aan te brengen dien je een apart (voorbeeld)bestand aan te leveren, waarbij de perforatielijn, in de vorm van een stippellijn, met een duidelijke kleur wordt aangegeven."

Zie de bronsite, waarin nog meer afwerkingstechnieken worden genoemd.