Wat is de naam van het plasje water dat standaard in een toiletpot aanwezig is?

Best makkelijk om te weten voor het geval je ooit iets over dat plasje wil vertellen of vragen.

Toegevoegd na 20 uur:
Voorbeeld 1: Ik ga wil een diepspoeltoilet aanschaffen met een hele grote plas water er in.
Dan zeg ik tegen de vakman ik wil graag een diep spoel toilet met een hele grote ...........

Voorbeeld 2: Het toilet is niet helemaal schoon ik zie viezigheid in.........

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.5K

Antwoorden (4)

Dat heet een waterslot.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslot_%28sifon%29

Toegevoegd na 4 minuten:
Ben overigens erg benieuwd wat jij mij over dat plasje kunt vertellen....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat was de vraag niet, het gaat over het plasje water wat eerst in de pot komt, voor het waterslot
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=waterslot+wc&espv=2&biw=1920&bih=1099&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4La8VIqvEZXjauT7gYgE&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_&imgrc=mcoi6er6ugDq2M%253A%3BSQM3AIuX09knTM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.klusidee.nl%252FForum%252Fuserpix%252F12496_test1_15.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.klusidee.nl%252FForum%252Fabout70335-0-asc-15.html%3B345%3B311 Leg eens uit baikema? Dat plasje is toch onderdeel van het waterslot. Volgens mij is j4ck helemaal juist. Of heb je niet goed naar de pijl gekeken en denk je dat het om het hoger gelegen plasje gaat van ongeveer een cm diep. Op de tweede w.c. is daar sowieso geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
baikema, kijk nog eens goed... Het is inderdaad wat MrTomaat zegt niet dat hoger gelegen plasje...
Thecis
9 jaar geleden
Laat me weten wat er over dat plasje gezegd is. Ben ook erg benieuwd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ik aan waterslot denk, denk ik eerder aan een waterslot wat je voor de aanvoer van je wasmachine kunt zetten haha
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Da's niet zo gek dat jij dat denkt want dat is hetzelfde principe...
Dat plasje heeft nog geen naam dus laat je poëtische ik erop los...

Wel is er een naam voor het systeem dat het plasje veroorzaakt: dat is het "waterslot". Door de liggende S-bocht in de afvoer stroomt dit water niet direct het riool in. De pointe daarvan is dat het water aldus een afdichting vormt die omhoog komende rioolgassen tegenhoudt.

Wellicht kun je dus spreken van:
- Waterslotplasje
- Zwanenhalsvocht
- Putluchtblokkeerwater

Toegevoegd na 10 minuten:
- Siphonbron (met dank aan j4ck1ntheb0x)

Toegevoegd na 13 minuten:
- Eau de kloo

Toegevoegd na 15 minuten:
Sorry moet Eau DU Kloo zijn (kloo = mannelijk)

Toegevoegd na 18 minuten:
- Toiletfont

Toegevoegd na 6 uur:
Potpoeltje

Toegevoegd na 20 uur:
- Geurdempbronnetje
- Reukslotplens

Toegevoegd na 20 uur:
- Potslobberplas

Toegevoegd na 1 dag:
- nappe de po
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- Sifon
Poet
9 jaar geleden
Ja dank. Ik meende uit de vraag op te kunnen maken dat vraagsteller meer in de literaire hoek zit dan in de WC-technische; vandaar.het vermijden van zulk vakjargon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:)
Thecis
9 jaar geleden
+
Puur omdat ik best hard moest lachen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ plus voor de waterval van verloren termen voor flaques d'eau dans la cuvette des toilettes.
Poet
9 jaar geleden
Merci mesdames
Mijn natuurkundeboek noemde het een geurdemper. Ik weet niet of dit de officiële naam is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Geurslot en reukslot zijn inderdaad synoniemen van het woord waterslot. het bedoelde water is daarvan een onderdeel
Ik zou het sifon water noemen.
Het is er inderdaad voor om het riool af te sluiten zodat de nare geurtjes niet naar boven komen.