Hoeveel CO2 bespaart een windmolen? (TCO)

De belangrijkste reden waarom we volgens het energieakkoord massaal windmolens op land en op zee te gaan plaatsen is de klimaatverandering. We produceren als mensheid teveel CO2 waardoor het klimaat te snel verandert en dit gaat volgens wetenschappers grote gevolgen hebben voor ons als mensheid als we niet tijdig ingrijpen door massaal minder CO2 te produceren. We dienen veel meer duurzame energie te gebruiken.

Dat klinkt natuurlijk allemaal op het eerste gezicht erg logisch. Toch vraag ik me nu af hoeveel C02 wordt er werkelijk met 1 windmolen nu bespaart? Bijvoorbeeld een 3MW windmolen die bijvoorbeeld ergens in Flevoland staat en gedurende 15 jaar draait. Hoeveel CO2 bespaart zo'n windmolen precies? Hierbij rekeninghoudende met alle factoren. Te denken valt aan de CO2 die benodigd is voor de productie van de molen of de back-up gascentrales, et cetera.

Ik zou hier graag wel eens concrete berekeningen van zien hoeveel CO2 een windmolen concreet bespaart vanaf de winning van de grondstoffen voor het maken van de windmolen tot aan het moment van afbraak. Het gaat mij hierbij dan vooral om de Total cost of ownership uitgedrukt in CO2 in plaats van geld. Als het goed is, dan zou het negatief moeten zijn en CO2 moeten besparen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
2.8K

Antwoorden (3)

In ongeveer zes maanden heeft een windturbine de uitstoot aan CO2 ‘terugverdiend’ die veroorzaakt is tijdens zijn gehele levenscyclus (productie, plaatsing, onderhoud, afbraak en recycling). Dus in +/- zes maanden heeft de opgewekte hoeveelheid elektriciteit tot een CO2-besparing in uitstoot geleid (vergeleken met wanneer dezelfde stroom was opgewekt door conventionele energiecentrales op kolen, gas of uranium) die gelijk is aan de CO2 die de windmolen veroorzaakt heeft .Omdat de levensduur van een windturbine een aanzienlijke veelvoud is van de CO2-terugverdiendtijd, wordt er in de tijd dat een windturbine stroom blijft produceren voortdurend CO2 bespaard.
9 jaar geleden
Helaas is de besparing negatief, Theo Richel weet het goed te vertellen met zijn mini-docu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dus niet waar. -1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je beoordeelt hier wel een hoogleraar, die heeft meer dan 6 roze stippen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, maar wel een gepensioneerde die het bij het verkeerde eind heeft.
Bron: http://www.theguardian.com/environment/2012/feb/29/turbines-energy
http://www.technischweekblad.nl/opinie/columns/een-grove-versimpeling.294764.lynkx
http://www.gemeynt.nl/en/blog/2012/08/31/slordig-denken-over-windenergie-geeft-onjuiste-conclusies/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet omdat de conclusie in die docu niet helemaal correct is dat het resultaat niet hetzelfde is. Door al die windenergie zijn centrales op fossiele brandstof als backup nodig. Laten we windenergie weg kunnen we ook die klassieke centrales weglaten en vervangen door nucleaire energie. De energie die echt geen CO2 produceert. Dus onrechtstreeks staan windmolens en zonnepanelen een CO2-besparing inderdaad in de weg.
Een 3 MW windmolen in de Flevopolder wekt in 15 jaar ca 90 miljoen kWh op, kan ook wat meer zijn.
Om te weten hoeveel CO2 uitstoot dat voorkomt, zou je moeten weten wat de brandstof mix is, de komende jaren, voor de stroom die we verbruiken.
Duurzame stroom verdringt stroom die in centrales is opgewekt. De EU schrijft voor dat duurzaam voorrang heeft op fossiel.
Ook zou je moeten weten welk rendement die centrales hebben de komende 15 jaar.
Maar laten we aannemen dat stroom uit een kolencentrale, 1 kg CO2 per kWh oplevert en een gascentrale 0,5 gram CO2, en dat de mix gas en steenkool centrales samen, een gemiddelde CO2 uitstoot van 0,8 kg per kWh oplevert.
Dan voorkomt die ene windmolen dus 56 miljoen kg CO2 in 15 jaar.
Daar kun je nog een miljoen of 2 aftrekken die vrijkwam bij de productie van de windmolen. Maar dat hangt ook af van de vraag of het staal gerecycled was of vers uit ijzererts werd gemaakt. Of hij betonnen mast heeft, kan ook nog wat uit maken.

Ik zou het op die 56 miljoen kg CO2 houden.
Na die 15 jaar blijft hij natuurlijk nog zeker 5 jaar door draaien.