Wat gebeurt er met de druk aan de uitgang van een drukreduceerventiel als de voedingsdruk wegvalt?

Systeem is als volgt: voedingsdruk > drukreduceerventiel > op de uitgaande kant is een pressostaat aangesloten. Verder geen verbruikers en geen lekkages.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Techniek
1.9K

Antwoorden (1)

Een reduceerventiel bestaat uit een regelklep die bediend wordt door een membraan dat door een veer of door gasdruk onder spanning gehouden wordt. Als de druk te veel zakt (bijvoorbeeld door meer vraag) zal het membraan de klep verder openen zodat er meer gas of vloeistof toestroomt. Als de druk hoger wordt zal de klep weer wat sluiten.
Als de voedingsdruk wegvalt (b.v. de gasfles is leeg) zal de reduceerventiel helemaal open staan.
Een pressostaat is een op druk (uitgeoefende kracht) werkende schakelaar. Als de gasfles leeg is en de reduceerventiel staat open zal de pressostaat geen functie hebben.
Al met al zal bij het wegvallen van de aanvoerdruk (lege fles) aan de uitgang dus geen druk meer zijn.
Al met al zal er bij de uitgang dus geen druk meer zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als de druk er bij ons op blijft staan aan de uitgaande kant, als de voeding weg is, is de kans dus zeer groot dat de reduceer defect is. Als ik het goed begrijp.