Is dit gewoon een computer fan die hier(zie video link) elektriciteit produceert?

http://youtu.be/jiAhiu6UqXQ

9 jaar geleden
in: Techniek
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eeh, ja.

Antwoorden (2)

Te zien aan de beschrijving onder het filmpje is dit inderdaad een gewoon computerventilator. Hierop worden dunne magneetjes geplakt. Door er een andere magneet bij te houden gaat de fan draaien en wekt zo elektriciteit op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
koraal19
9 jaar geleden
als die in computer aangesluiten is en gebruikt ie voeding van pc om te koelen produceert hij nog elektrciteit?
gvrox
9 jaar geleden
@koraal19: hij *gebruikt* de voeding van de PC, en dus *produceert* hij geen elektriciteit. Het youtube filmpje is uiteraard nep
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
;-)
Geloof niet alles op youtube..
https://www.youtube.com/watch?v=_I3Ly5mBhT4
Nee.

Het is nep. Je kan geen energie produceren. Want er bestaat zoiets als de wet op het behoud van energie. Je kan alleen energie van de ene vorm in de andere omzetten. Ik zie hier geen andere energievorm en dat is logisch ook. De ventilator kan niet plots gaan draaien onder invloed van de magneten. Hij zou in theorie een beetje kunnen gaan draaien om in de juiste positie te komen waar alle magneten elkaar even hard aantrekken en in die positie blijven.

Als de fan in de video blijft draaien duidt dat dus op trucage. Waarschijnlijk zit er een batterijtje verborgen in de fan.