Wat is het verschil tussen een risico-analyse en een gevoeligheidsanalyse?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
2K

Antwoorden (2)

met het ene berken je het risico en het andere bereken je de gevoeligheid
v.een bepaald onderwerp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
... en dat betekent, concreet ?
Een gevoeligheidsanalyse is bedoeld om de gevolgen van veranderingen van bepaalde variabelen in je onderzoek te bepalen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de mate van gevoeligheid.

Bij een risico-analyse analyseer je de risico's in je onderzoek of project. Risico's zijn dan zaken die je project tot een slecht einde zouden kunnen brengen, maar het kunnen ook financiële zaken zijn.
Bij de risico-analyse onderzoek je dus wat de gevolgen zijn van de gevonden risico's en bepaal je hoe je hier tegen kan optreden.

Vanuit de gevoeligheidsanalyse kunnen ook risico's naar voren komen, welke dan in de risico-analyse onschadelijk gemaakt kunnen worden.