Hoe kan ik verloren gegaan magnetisme opnieuw aanbrengen?

Van een zgn. hoefijzer magneet is het magnetisme verloren gegaan. Hou zou je weer aan kunnen brengen

Toegevoegd na 21 uur:
Bekend is dat er wikkelingen om de magneet gelegd moeten worden maar het gaat met namen om het aantal wikkelingen en de draaddikte nodig is om de hoge gelijkstroom te kunnen aanleggen bij voorbeeld indien voor de voeding een oude accu 12 volt gebruikt wordt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
6.3K

Het beste antwoord

De weekijzeren kern (het hoefijzer) heb je nog. Magnetisme opwekken kan alsvolgt:
neem de weekijzeren kern en wikkel eer een geleider (stroomdraad) omheen. Zorg dat er een wisselstroom door deze geleider gaat stromen, en er ontstaat een magnetisme in de weekijzeren kern. Hoe groter de stroom, hoe sterker de magneet.
Om een schroevendraaier magnetisch te maken (zo dat een schroefje er niet gelijk af valt) wordt in de praktijk vaak gedaan door er een kabeltje om te wikkelen en dan met die kabel een paar keer de polen van een accu heel kort aan te tikken (let op, je maakt kortsluiting, het vonkt. Dus áls je dit doet, doe het dan op een veilige plaats).
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Lijkt me dat je gelijkstroom door de draad moet sturen. Geen wisselstroom.

Andere antwoorden (1)

Je kunt een hoefijzermagneet opnieuw magnetiseren door er met een sterke magneet steeds in de zelfde richting overheen te strijken. Ook het herhaaldelijk aanbrengen van een elektromagnetisch veld zoals boven genoemd werkt: je moet dan een aantal windingen koperdraad om de magneet wikkelen en daar een aantal malen een sterke gelijkstroom door sturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
Een aantal malen een sterke gelijkstroom komt overeen met een sterke wisselstroom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Magnetiseren met wisselstroom werkt niet, het magnetisme dat opgewekt wordt tijdens de positieve stroom wordt tenietgedaan tijdens de omgekeerde stroom. Met stroompulsen steeds in dezelfde richting wordt de magneet wel gemagnetiseerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mag je'r niet gewoon een sterke permanente magneet een tijd lang laten opliggen?