Wat doet een doorstroombegrenzer op een heliumfles?

Wat is het nut van een doorstroom begrenzer op een heliumfles?

Toegevoegd na 42 minuten:
Welke onderdeel heb ik dan nodig om een constante doorstroom te creëren van mijn wegwerpheliumfles?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Het beste antwoord

Een doorstroombegrenzer voorkomt dat er grote hoeveelheden gas wegstromen op het moment dat er geen weerstand is hetgeen aan de orde is als je de helium niet gebruikt maar wel de kraan open hebt staan.

Bijvoorbeeld: je vult en ballon en haalt die van de slang/tuit af als die vol is. Als je dan niet de kraan hebt dichtgedraaid dan stroom er volop helium de lucht in. De begrenzer blokkeert dan de doorstroming juist. Dit maakt het vullen van grote hoeveelheden ballonnen ook makkelijker omdat je niet eens de kraan meer hoeft dicht te draaien bij elke ballon die vol is.

Bij helium heeft het met veiligheid overigens niets van doen want het is een edelgas en dus inert (=reageert niet met andere stoffen, is dus ook niet brandbaar of explosief). Bij helium is het puur het voorkomen van onnodig verlies van helium.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een leiding- of slangbreuk wordt door de doorstroombegrenser de toevoer afgesloten, hierdoor voorkom je dat er in dergelijke gevallen een relatief grote hoeveelheden gas ontsnapt.

Het is dus gewoon veiliger.

Toegevoegd na 53 minuten:
Helium is niet brandbaar of giftig, maar door de verdringing van zuurstof wat je omdat helium kleur en geurloos is pas te laat door kan hebben, kan dit gas toch zeer gevaarlijk zijn.

Toegevoegd na 54 minuten:
Helium is niet brandbaar of giftig, maar door de verdringing van zuurstof wat je omdat helium kleur en geurloos is pas te laat door kan hebben, kan dit gas toch zeer gevaarlijk zijn.