Hoe test je een aardlekschakelaar?

Er zit een knopje op de aardlekschakelaar, is dit voldoende om deze zo af en toe in te drukken en te zien of de aardlekschakelaar uitschakelt of kan je nog meer doen, om te zien of de aardlekschakelaar nog goed functioneert.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is wat meer informatie:
www.jsoelektro.nl/aardlek.htm

Antwoorden (2)

Voor gewone controle is het knopje bij je aardlekschakelaar genoeg
Elektriciens hebben een meter die aangeeft bij hoeveel volt de schakelaar omgaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zullen wel de hoeveelheid milli ampères (stroom) meten i.p.v. volt (spanning). :)
Het testknopje op een aardlekschakelaar simuleert een lekstroom die net groot genoeg is om de schakelaar te triggeren.
Het is dus voldoende om deze knop voor een test te gebruiken.

Je zou een teststekker kunnen maken door een weerstand van 3,9 kOhm tussen de aardklem en 1 pen te verbinden. Deze stekker zal de aardlek laten springen als je hem 1x direct en 1x omgedraaid in een geaard stopcontact steekt.
De weerstand zal een lekstroom van iets meer dan 50 mA veroorzaken zodra de netspanning met aarde verbonden wordt.