Wat kan de reden zijn dat het anker van een elektromotor heel erg heet wordt?

Ik heb een dremel die heel erg heet wordt. Koolborstels zijn al vervangen en de lagers lijken in orde. Het is echt het anker die na een paar minuten gebruik loeiheet wordt (zo heet dat je hem niet meer aan kunt raken).
Capaciteit van de dremel is ook erg teruggelopen, komt ook niet meer aan zijn toeren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
11.6K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk zit er ergens sluiting in de wikkeling(en). Dit wordt geleidelijk erger, tot er rook uit gaat komen en geheel doorbrandt.
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Mijn "dremelexpert" is het geheel met je eens. :) PLUS
Bij veel hoogtoerige electrische gereedschappen kan er na verloop van tijd geleidelijk aan steeds meer metaal slijpsel in de motor ophopen, denk bijvoorbeeld aan staal e.d.
De wikkelingen om de ankers in het motortje zorgen voor een elektromagnetisch veld waardoor het draaimoment wordt veroorzaakt. Staal slijpsel is magnetisch en de miniscule deeltjes zullen aangetrokken worden door de spoel. Daar zal een doorgaans langwerpig slijpsel deeltje netjes op zijn uiteinde aan de spoel willen blijven plakken. Dat komt door de manier waarop langwerpige staafjes van magnetiseerbaar materiaal hun natuurlijke polarisatie oriënteren. Het andere uiteinde van het piepkleine splintertje sleept dan tegen de buitenmantel aan en maakt daar een kleine sluiting. Doe dit verhaal maal 1001 en dan heb je genoeg sluiting om al die hitte te produceren.
(waarschijnlijk zie je tijdens het gebruik van de motor ook wel wat kleine blauwe vonkjes ontstaan)