kan ik met een zonnepaneel een compressor laten werken ?

Ik ben voor school bezig met mijn GIP. Nu wil ik graag weten of ik met een zonnepaneel genoeg energie kan opwekken om een compressor te laten werken. Mijn idee is om een zonnepanelen te gebruiken om lucht samen te drukken, die vervolgens word opgeslagen. Hoe groot moet mijn zonnepaneel dan zijn en hoe groot mijn compressor.

Alvast bedankt

Gr Jelle

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Kan een huis verlicht worden met zonnepanelen? Huiswerk maken we hier niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit kan je zeker ;) & dat is zeker en vast de bedoeling niet. maar ik ken er niet veel van dus misschien iemand die er meer kennis van heeft kan me misschien ergens heen verwijzen met meer informatie over bepaalde zaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey Jellesch,
neem ook even het volgende mee :
energie opslaan onder de vorm van samengeperste lucht houdt grote veiligheidsrisico's in. Is toevallig onderwerp van de "process safety beacon" van september 2013 : http://www.aiche.org/ccps/resources/process-safety-beacon/201309/english Rene49, prima antwoord !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hey jeedeewee, Bedankt voor de tip! misschien toch naar iets anders overschakelen.
als Iemand iets nodig heeft, kan ik het met nog een andere leerling dit ontwerpen en (als het haalbaar is) ook effectief maken. Ik was nu aan het denken om eens bij een boer te gaan vragen of hij niets nodig had. een paar jaar geleden hadden ze in mijn school en machine ontworpen waar m'n bloemkolen op een loopband legden en de grote, goede bloemkolen in een bak werden gelegd en slechte, kleine bloemkolen in een aparte bak werden gelegd. misschien is zoiets in die vorm wel wat beter als GIP. elk idee is welkom! Alvast bedankt, Gr Jelle

Antwoorden (1)

Dat kan natuurlijk. Als de compressor niet al te groot hoeft te zijn tenminste.
Een 12 volt compressor om een autoband mee te kunnen oppompen trekt een stroom van zo'n 15 Ampère oftewel een vermogen van zo'n 180 Watt.
Een 12 volt zonnepaneel die dit (in de volle zon) kan leveren is geen kleine jongen.
Bijvoorbeeld het ding dat in bijgaande link wordt aangeboden:
Zo'n 160 x 80 cm, met een gewicht van 15 kg. Prijs: 429,00
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt! Na wat opzoek werk had ik gevonden dat ik best een omvormer tussen de 2 moest plaatsen maar deze kost enorm veel geld, maar blijkbaar het zonnepaneel ook. Dus het is niet haalbaar om zelf te betalen voor een school project. We mogen onze GIP ook enkel theoretisch maken, maar het is altijd makkelijker en beter om iets uit te leggen als je het ook effectief ziet gebeuren. Super bedankt! Met deze informatie kan ik weer voort. Gr Jelle