Kan ik nuldraad als schakeldraad gebruiken als ik deze zwart maak?

Ik heb twee korte draden nodig om een installatie van klikaanklikuit inbouwsschakelaar aan het plafond af te ronden. Helaas hebben ze dit niet vermeld dat dit benodigdheden waren voor installatie. Ook vermeldden ze trouwens niet, dat er een aarde-draad nodig is in een schakelaar om hem daarop aan te kunnen sluiten. Zonder doet hij het niet... Maar goed, ik sluit hem dus noodgedwongen aan in de plafonddoos, maar heb hiervoor dus weer twee snoeren nodig om van de ACM-1000 naar de lamp te geleiden. Nu heb ik twee korte snoertjes in huis van een oude lamp, één zwarte en één blauwe. Mag ik die blauwe zwart maken en dan gebruiken als schakeldraad?

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/inbouw-schakelaar-acm-1000/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
24.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen massief draad gebruiken. (zoals als het goed is in de plafonddoos zit)
Flexibel kabel (wat je waarschijnlijk nog had liggen) gaat sneller los zitten en heeft een grotere kans op kortsluiting, helemaal als je er geen aderhulzen omheen krimpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waar moet die aardedraad dan op worden aangesloten?
Als je echt een aardedraad nodig hebt om hem te laten werken doe je iets fout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hee Gollem, Dat idee van de aardedraad is niet van mij hoor... Staat in de gebruiksaanwijzing dat je een nuldraad nodig hebt.... Effe lezen dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nul en aarde is niet hetzelfde, aarde word ook niet genoemd in de gebruiksaanwijzing

Antwoorden (4)

Je mag geen blauwe draad gebruiken als schakeldraad. Maar een blauwe kabel die zwart gemaakt is, is niet meer blauw. Dus ja, het mag mits de kabel niet tweekleurig is (blauw en zwart zegmaar)

Bron: NEN HD 308
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi! Bedankt voor je snelle reatctie! De draad waar ik het over heb is helemaal blauw van origine (dus niet tweekleurig). Die wil ik dan ook helemaal zwart maken met permanent marker. De situatie is alleen zolang ik hier woon, want zodra ik vertrek neem ik de boel weer mee, en ontstaat er weer een 'normale' plafondaansluiting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik bedoelde met "tweekleurig" is dat je de draad niet helemaal zwart maakte, maar een delen blauw liet. Dat mag namelijk niet. Veel succes met aansluiten!
De ACM 1000 is een draadloze schakelaarontvanger die voor inbouw in een plafondverdeeldoos bedoeld is. De ACM 1000 heeft 4 aansluitingen.
De twee buitenste aansluitpunten moeten op bruin (fase) gemerkt L van LIVE en blauw (nul) gemerkt N van NULL worden aangesloten waarmee de ACM gevoed wordt en van waaruit dan de aan te sluiten lamp, of wat dan ook, aangestuurd wordt.

De twee binnenste aansluitpunten worden rechtstreeks aangesloten op de te schakelen lamp, daarvoor mag je in principe een gewoon elektrakabeltje (minimaal 2 x 0,75 m²) gebruiken of installatiedraad. Daarbij maakt het niet uit hoe je de lamp of fitting verder aansluit, de X en de N mogen met elkaar verwisseld worden.

Als je de ACM aansluit op het geschakelde lichtpunt in de plafonddoos (dus via de wandschakelaar elders in de kamer die je dan permanent AAN moet laten staan) dan gebruik je voor de voeding van de ACM de zwarte draad (geschakelde fase) op de L aansluiting EN de blauwe draad (nul) op de buitenste N aansluiting van de ACM.
Voor de lamp geldt dan verder hetzelfde, dit mag met een gewoon lichtnetkabeltje op de twee binnenste aansluitpunten aan de ACM aangesloten worden of je gebruikt stukjes installatiedraad. De kleuren daarvan doen er niet zoveel toe, als het maar deugdelijke draad of kabel is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zoals hier boven gezegt word mag je de blauwe draad (nul) niet gebruiken als schakeldraad (zwart) als je met isolatie tape de nuldraad zwart maakt mag het wel want dan is het een schakeldraad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag alles wat je wilt, je loopt alleen het risico dat als iemand iets gaat doen met de electra van het betreffende spul dat je hem of haar op het verkeerde been zet. Wat daar dan weer de consequenties van zijn in de vorm van mogelijke aansprakelijkheid weet ik niet, maar minimaal zullen er opmerkingen gemaakt worden als "Welke amateur heeft dit nou wer gedaan?".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plus van mij.
Aan de andere kant, als die iemand door dat verkeerde been een schok krijgt of erger het wel betekent dat hij/zij onder spanning heeft gewerkt en dat is verboden.
Die iemand is dan dus ook een amateur.