Hoe detecteerd men glas(deeltjes) in glazen (voedings) verpakkingen?

In de voedingsmiddelenindustrie en wellicht in andere industrieën controleert men op glassplinters, glasstukjes of glasgruis in bijvoorbeeld conserven in glazen potten. Hoe doet men dat? Aangezien de buitenkant ook van glas is, maar het deeltje binnen in zit? Hoe doen ze dat toch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Hoe detecteerT men....

detectie gebeurt met röntgenstraling.
google eens op "detectie glas in voeding", je vindt sites van producenten van dergelijke machines met wat uitleg erbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De potten worden voordat ze worden gevuld gecontroleerd door ze om te keren en schoon te blazen of er water in te spuiten. Dan worden ze ook op defecten gecontroleerd. Alleen gecontroleerde potten worden gevuld en gecontroleerd of de deksel er goed opzit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dan wordt aanvullend met straling, afhankelijk van het glas en de vulling, met bv Röntgenstraling gecontroleerd op onreinheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat als er bij bv afvullen een stuk glas van de rand raakt en in de pot valt? Wordt deze dan niet meer opgemerkt?