Hoe rijdt je auto het duurst: met de airco aan of met de ramen open?

Er zijn van die dagen dat het net niet zo heet is dat de airco in je auto perse aan moet, maar dat het rijden met open ramen ook voldoende verkoeling geeft. Nou is bekend dat zowel het rijden met open ramen (hogere luchtweerstand) als het rijden met airco (zwaardere belasting voor de motor want trekt stroom) een negatieve invloed heeft op het benzineverbruik. Maar wat rijdt nu duurder? Met de ramen open of met de airco aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Antwoorden (4)

Het is zuiniger met de ramen open. Het is bij Mythbusters geweest (lees wel de HELE bron door).

Toegevoegd na 18 minuten:
De computer berekende dat het de airco was maar toen Adam en Jamey gingen rijden bleek toch dat het de open ramen waren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de airco aan.
De compressor van de airco wordt rechtstreeks aangedreven door de V-snaar van de motor. Zelfs als je stilstaat of bij langzame stadsritten zal de airco aanslaan, waardoor je veel meer brandstof verbruikt.
Het verbruik met de ramen open, komt door de weerstand, deze weerstand zal op de snelweg veel hoger liggen dan tijeens de stadsritten. Maar ook dan heeft de motor het zwaarder met de compressor van de airco.
Airco aan is dus altijd aanzienlijk duurder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je daar geen eenduidig antwoord op kan geven want het ligt eraan hoe hard je rijd. Rij je boven een bepaalde snelheid kan de aerodynamica van open ramen behoorlijk wat benzine opslokken. Terwijl als je langzaam rijd de aircopomp juist meer energie zal verslinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder de 80 kmph: airco het duurst.
Boven de 80 kmph: ramen open het duurst.